Riksteatern släpper inställd repertoar digitalt

Nu tillgängliggör Riksteatern delar av vårens repertoar digitalt. Föreställningarna som släpps är produktioner som just hade hunnit gå ut på turné innan de ställdes in och detta blir enda chansen att ta del av dem. Initiativet är en del av Riksteaterns långsiktiga digitala satsning. En klimatshow med Stefan Sundström och Martin Emtenäs är ett exempel på vad den digitala publiken kommer få ta del av.

Tidigare i vår fattades beslutet att ställa in samtliga av Riksteaterns föreställningar. 270 speltillfällen på ett 100-tal orter ställdes in. Ensembler reste hem från olika platser i Sverige och turnétrailers med scenografi magasinerades. Nu ställer Riksteatern om och tillgängliggör delar av vårens repertoar digitalt.

– Det är underbart att publiken nu på alternativa sätt kan ta del av en bit av vårens inställda repertoar. Det är inte bara föreställningar utan även andra format som vi nu erbjuder digitalt. Under dessa exceptionella omständigheter är det glädjande att vi får fortsätta att verka och Riksteatern Play är en hälsning till alla som längtar efter live-möten med scenkonsten. Vi ser fram emot att spela över hela vårt avlånga land så snart det blir möjligt igen, säger Dritëro Kasapi, teaterchef Riksteatern.

Redan före påsk släpptes publiksuccéerna Tanblues och Eddan upp för den digitala publiken. Nu står Chantale Hannouch regidebut Du har hela livet, habibi på tur och under våren släpps även Stefan Sundström och Martin Emtenäs Domedagen™ – en trallvänlig talkshow samt Tyst Teaters Buhu och Stank.

Läs mer och ta del av det digitala utbudet:
riksteatern.se/play

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 528 991 5

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.