Riksteaterns vd Magnus Aspegren går till nytt uppdrag

Efter åtta år avgår Magnus Aspegren som vd för Riksteatern. Tidigare har Magnus Aspegren varit vd för Folkoperan i Stockholm, konstnärlig ledare och vd för Norrlandsoperan i Umeå samt rektor för Operahögskolan i Stockholm.

– Lika lätt som det var att tacka ja till att bli vd på Riksteatern lika svårt har beslutet att säga upp sig nu varit. Det har varit och är fortfarande det finaste, viktigaste och roligaste uppdrag jag fått ha. Det är en ynnest att få arbeta med alla kompetenta medarbetare. Men kanske framför allt det fina och viktiga i att tillsammans med alla ideella, anställda och föreningsaktiva se till att scenkonsten når ut till så många i hela vårt land. Riksteatern är och förblir den smartaste och varmaste av scenkonstorganisationer, säger Magnus Aspegren.

Under sina åtta år på Riksteatern har Magnus Aspegren och Riksteatern bland annat arbetat med att utveckla Riksteatern till en dansinstitution som satt sin prägel på hela danssverige, axlat ett nytt cirkusuppdrag samt utvecklat Riksteaterns kunskapsarbete med flera forskningsprojekt och arbetat med att digitaliserat scenkonsten. Så sent som i höstas var han även nominerad till årets ledare där han särskilt omnämndes för sitt goda ledarskap under metoo, coronapandemin och för att han som företrädare för en stor kulturinstitution tagit tydlig ställning i debatten för kulturens överlevnad.

Den första juli 2022 tillträder Magnus Aspegren sin nya tjänst som regional utvecklingsdirektör i region Jämtland Härjedalen. Riksteaterns nationella styrelse sammanträder inom kort för att påbörja rekryteringsprocessen av ny vd till Riksteatern.

Mireya Echeverría Quezada
mireya.echeverria.quezada@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.