Stockholm Street Festival på Riksteaterturné till Umeå, Varberg och Trollhättan

I mitten av juli anordnas den tredje upplagan av gatuartistfestivalen Stockholm Street Festival i Kungsträdgården i Stockholm. 2012 sätter Riksteatern och produktionsbolaget FunnyBones för första gången hjul på festivalen och genomför en turné till Umeå den 18 juli, Varberg den 19 juli och Trollhättan den 21 juli med några av världens hetaste gatuartister.

Det blir spektakulär underhållning för hela familjen i form av magi, akrobatik, humor och exceptionell talang. Medverkar under Stockholm Street Festival on Tour gör:

Abi Collins (AUS/UK) Komisk akrobatik & hulahoop ekvilibrist, akrobatik blandat med absurd balett. Abi Collins är en sällsynt stjärna som bjuder på en medryckande och kittlande gatuteater där skratten aldrig är långt borta. Läs mer på www.abigailcollins.moonfruit.com

Justin McGinley (AUS) komiker och jonglör Komiker och jonglör av den bästa sorten, som älskar att integrera publiken i sina nummer. Justin bjuder alltid på det lilla extra. Har bland annat turnerat med Circus Oz från Australien, vilket är ett av de stora nycirkuskompanierna, och som har gjort succé världen över. Läs mer på www.justinentertainment.com.au/

TinCanCompany (DK) Magi & akrobatik Den danska duon TinCanCompany startade 2005 av Rune Andersen och Gry Lambertsen. Sedan dess har de turnerat runt i Europa, Afrika och Mellanöstern. Deras lekfulla, komiska och poetiska stil skapar en unik show och som innehåller allt från lindans, magi, dans och luftakrobatik på stång. Läs mer på www.tincancompany.dk

Läs mer om Stockholm Street Festival och turnén på: www.riksteatern.se/streetfestivalontour

och www.stockholmstreetfestival.se/information/ssf-on-tour/

Turnéschema:
18/7 Umeå:
Abi Collins och Justin McGinley
19/7 Varberg: Abi Collins, Justin McGinley och TinCanCompany
21/7 Trollhättan: Abi Collins, Justin McGinley och TinCanCompany

PRESSKONTAKTER
Läs mer och ladda ner pressbilder på www.riksteatern.se/press

För kontakt med de medverkande artisterna: Turnéledare Thorsten Andreassen: 070-641 40 09
Lokal kontakt Umeå: Eva Lindau,
070-341 72 48, Arrangör: Umeå Teaterförening
Lokal kontakt Varberg: Roger Almén, 0705-868 214, Arrangör: Varbergs Riksteaterförening och Marknad Varberg
Lokal kontakt Trollhättan: Marcus Rudström 0739-555 402 Arrangör: Trollhättans Teaterförening och Trollhättans stad

Pressansvarig Riksteatern: Adrian Hörnquist 08-53199420, adrian.hornquist@riksteatern.se
Presskontakt Sthlm Street Festival (I Kungsträdgården) Anne-Lie Andersson, anne-lie@fitymi.se, 070 371 55 77

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 236 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. 46 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. 465 personer anställs per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 medarbetare på hotell. Riksteatern har en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med nio teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits inom Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. Birgitta Englin är sedan 2005 VD för Riksteatern.