Stockholm Street Festival på Sverigeturné

Nu är det Sveriges tur att få se gatuartisteri när det är som bäst. Efter startskottet i Kungsträdgården åker Stockholm Street Festival ut på Riksteaterturné.

För fjärde året i rad arrangeras Stockholm Street Festival: akrobatik, humor och magi i världsklass på en gata nära dig. Festivalen är tillbaka ännu en sommar för att roa, röra och förföra sin publik, den här gången får också fyra städer i övriga Sverige njuta av gatuartisteri på hög internationell nivå. Funnybones Production presenterar Stockholm Street Festival i Kungsträdgården 5-7 juli, efter startskottet i Kungsträdgården åker festivalen på Riksteaterturné med några av gatans hetaste internationella artister för att underhålla Umeå, Lund, Varberg och Trollhättan.

- För en gatuartist är vem som helst publik, alla är inbjudna. Det är ingen som behöver betala entré, uppträdandet är ju en gåva till publiken, som väljer själv om den vill ge en gåva tillbaka i hatten. Men showen ska finnas för alla, det är det fina med gatuartisteri, säger Thorsten Andreassen, festivalens initiativtagare och producent.

Stockholm Street Festival har samlat de roligaste, skickligaste och tokigaste artisterna världen över, de kommer först till Stockholm och åker därefter ut på turné. Förälskas till skrattårar av Pedro Tochas, clownen från Portugal. Nigel Blackstorm flyger från USA för att visa sin heavy magic, och från Kanada kommer Mooky Cornish för att charma till skrattattacker. Från Australien kommer världens starkaste kvinna, Betty Brawn, den finurliga Eloise Green och J-P Koala, som får allt från bollar till yxor att flyga genom luften. Sveriges egen Charlie Caper bjuder på magi av högsta klass, Zack Segelström bjuder på det spektakulära, och vår mångbegåvade Arkadia underhåller er som ingen annan. Artistuppsättningen varierar i de olika städerna.

Stockholm Street Festival i Kungsträdgården Stockholm 5-7 juli:
Betty Brawn - AUS, Nigel Blackstorm – USA, JP Koala - AUS, Pedro Tochas - POR, Eloise Green – AUS, Arkadia - SWE och Charlie Caper - SWE

Stockholm Street Festival on Tour - Riksteaterturné:
Umeå 10 juli: Eloise Green, Pedro Tochas, Zack Segelström
Lund 17 juli: Eloise Green, Pedro Tochas, Zack Segelström
Varberg 18 juli: Mooky Cornish, Pedro Tochas, Zack Segelström
Trollhättan 20 juli: Mooky Cornish, Pedro Tochas, Zack Segelström

För frågor som gäller press kontakta:

Gilda Romero, pressansvarig Riksteatern
08-531 99 354, eller gilda.romero@riksteatern.se

Stockholm stad och Stockholms Landstings Kulturförvaltning, samt Stockholm Visitors Board stöder festivalen i Stockholm 5-7 juli 2013.

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern medverkar till fler än en miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med teatrar i Finland. Riksteaterns Tyst Teater har sedan 1977 spelat teater för döva och hörande barn, unga och vuxna. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.