Stockholmspremiär för Klungans På rätt sida om okej

De har spelat för fulla hus i hemstaden Umeå. I januari var det urpremiär för Klungans nya scenkonstverk På rätt sida om okej i årets kulturhuvudstad, och nu är det äntligen dags för stockholmarna att få uppleva Klungan. Den 13 mars är det stockholmspremiär på Södra Teatern, en scen som gruppen längtat efter att få återvända till.

På rätt sida om okej, som är en samproduktion mellan Klungan och Riksteatern, är humorgruppens tredje samarbete med koreografen Birgitta Egerbladh. Över 10 000 personer har sett Klungan som spelat 29 föreställningar för utsålda hus i Umeå. Och nu är det alltså äntligen dags för stockholmarna att åter få uppleva Klungans unika sceniska uttryck i 22 nästintill utsålda föreställningar under mars-april. På grund av det stora publiktrycket kommer Klungan dessutom tillbaka med fyra extraföreställningar i september under höstens Riksteaterturné.

– Det är väldigt roligt att komma tillbaka till Södra Teatern, det är ett mycket trevligt hus att spela i och vi har alltid blivit väldigt väl omhändertagna av både personalen och publiken, säger Sven Björklund i Klungan. Vi har spelat i Umeå och nu är vi är väldigt peppade på att få spela i Stockholm och få se vad som händer med föreställningen i mötet med ny publik och ny salong, säger han.

Och den 13 mars är det alltså dags att för Stockholm.

– Det känns underbart att Klungan nu äntligen kommer tillbaka till Södra Teatern, säger Ingmari Pagenkemper, vd för Södra Teatern. Vi ska på bästa sätt se till att de kommer att trivas hos oss, säger hon.

På rätt sida om okej handlar om hur det låter när man lyssnar på sig själv och vad man tror sig höra när man lyssnar på andra. Genom åren har Klungan och Birgitta Egerbladh letat sig fram till ett gemensamt sceniskt uttryck, och i denna nya föreställning adderas nu även ljudet som centralt berättargrepp. Med hjälp av en handfull ljudkonstnärer och tekniker letar Klungan efter nya möjligheter för sin scenkonst.

Stockholmspremiär: Södra Teatern, den 13 mars 2014. Spelas fram till 13 april med extrainsatta föreställningar i september. Hösten 2014 åker På rätt sida om okej ut på Riksteaterturné i hela landet.

Medverkande: Sven Björklund, Carl Englén, Mattias Fransson och Olof Wretling
Regi: Klungan & Birgitta Egerbladh
Manus: Klungan
Scenografi: Frederic Eklöf och Klungan
Producenter: Klungan och Riksteatern
Ljusdesign: Frederic Eklöf
Ljuddesign: Jan Alvemark
Kompositör: Christian Gabel

För övrig information om föreställningen och om kommande turné, se Riksteaterns web.

Riksteatern
PR-ansvarig Riksteatern 145 83 Norsborg
Mejl: gilda.romero@riksteatern.se
www.riksteatern.se

Södra Teatern
Lena Törner, Pr- och marknadsansvarig Södra Teatern, lena.torner@sodrateatern.com,

Citat

Det är snyggt, det är effektivt(...) Klungan är fortfarande ohotat som ett humoristiskt unikum i svensk scenkonst.
Västerbottens-Kuriren
Den där nyfikenheten som gör Klungan så bra finns där i nya föreställningen.
Folkbladet