Storslagen föreställning om manlighet, drömmar och fotboll

Vem är egentligen den moderna mannen? Med storslagen musik, dans och en hel del fotboll utforskar en operastjärna och fem internationella dansare frågor om passion, drömmar, normer och identitet. Föreställningen Roses for Anne Teresa/Football Stories åker i vår på Sverigeturné och är en fortsättning på Riksteaterns hyllade gästspel från Balkan. Riksteaterpremiär i Skövde 7 april.

Med kraftfull modern dans och pop-folkmusik från Balkan har den erkände bosniske regissören Haris Pašović, koreografen Edward Clug och kompositören Philip Tan skapat en internationellt hyllad dansföreställning om mansrollen och den nya tidens manlighet. Roses for Anne Teresa/Fotball stories utspelar sig i en bar i en liten stad på Balkan. Där omdefinieras den manliga identiteten. Vem är egentligen den moderna mannen? Vilka är hans passioner och problem? Vilka är hans drömmar, önskningar och möjligheter? Föreställningen är också en hyllning till koreografen Anne Teresa de Keersmaekers legendariska verk Rosas danst Rosas från 1983.

– Anne Teresa de Keersmaekers verk är ett av de mest djupgående artistiska verken kring kvinnor och kvinnlighet som jag har upplevt, berättar föreställningens regissör Haris Pašović. Vi ville göra en lika djupgående undersökning av män och manlighet idag, och har därför också dedikerat vårt verk till Anne Teresa, säger han.

Om Roses for Anne Teresa/Football Stories:
Föreställningen är ett varmt porträtt av en fri och passionerad man utanför de stereotypa förväntningarna. Den tilldelades “Special Award for Best Choreography” på International Theatre Festival MES Sarajevo 2011. Titeln avslöjar att det finns inslag av fotbollsinspirerad koreografi, där fotbollens lekfulla, intelligenta och teambildande sidor lyfts fram. Den internationella ensemblen leds av operasångerskan Aida Čorbadžić. Sångerna textas på engelska.

Medverkande: Aida Čorbadžić, Ulisse Romano, Ibrahim Ouattara, Thomas Steyaert, Aydar Valeev och Sing Yew Koh
Regi: Haris Pašović
Koreografi: Edward Clug

Turnéplan:
Skövde, Göteborg, Stockholm och Kalmar

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.