Sverigepremiär för iscensättningen av Emmi Itärantas succébok

Ur vattnets minne är en tankeväckande framtidsfantasi där världen förändrats efter en global katastrof. Pjäsen är baserad på författaren Emmi Itärantas hyllade roman Teemestarin kirja (Memory of Water). Den 19 januari har pjäsen Sverigepremiär på Riksteatern.

Emmi Itärantas roman Teemestarin kirja (Memory of Water) utkom 2014 och blev en succé världen över. Boken har nu blivit teater i en uppsättning av Kajana stadsteater som under våren åker på turné med Riksteatern. Ur vattnets minne spelas på finska och textas till svenska. För regi står Helka-Maria Kinnunen.

Berättelsen är en dystopisk framtidsfantasi där vatten blivit en bristvara efter en global katastrof. Publiken får möta den unga Noria Kaitio som plötsligt tvingas välja mellan strid eller säkerhet när det visar sig att hennes far har en hemlig vattenkälla. Ur vattnets minne är en tankeväckande berättelse som får publiken att reflektera över mänsklighetens och individens ansvar för varandra och framtiden.

– Jag blev intresserad av att dramatisera Itärantas roman eftersom den har en förmåga att tilltala den moderna människan i en dagsaktuell framtidsfråga: Vad kan jag göra? Romanen är en framtidsfantasi och en äventyrsberättelse som samtidigt är filosofisk. Vi får följa den unga huvudpersonen och hennes familjs ansträngningar under förhållanden som är ett resultat av det liv som dagens människor lever, säger Helka-Maria Kinnunen, regissör.

I rollen som Noria ser vi Talvikki Eerola. På scen står även Heidi Syrjäkari, Mika Silvennoinen och Antti Hovilainen. Under våren gästar Ur vattnets minne ett tiotal orter runt om i landet.

Sverigepremiär på Riksteatern i Hallunda den 19 januari

Talvikki Eerola
Heidi Syrjäkari
Mika Silvennoinen