Turnépremiär för Emil Jensens Flyktpotatis

Han är en av Sveriges roligaste och samtidigt allvarligaste artister och både hans sommarprat och vinterprat i Sveriges radio förra året har varit bland de mest hyllade någonsin. Nu åker han på turné med Riksteatern med sin bejublade föreställning Flyktpotatis.

Emil Jensen tar sig an ämnen som de flesta duckar för. Men med sin humor och sina oväntade vändningar lyckas han ändå inge hopp och värme, oavsett om han pratar om mänskliga rättigheter eller sjunger om mänskliga svårigheter. Hans föreställning Flyktpotatis rosades i press under hösten.

Vackrare än såhär blir det nog inte. (Aftonbladet)

I de små detaljerna lockar Emil Jensen fram de stora känslorna. Det är en fröjd att få åka med på Emil Jensens verbala resor mellan allvar, politik, känslor och skämt. (Västerbottens-Kuriren)

Med en blandning av skeva poplåtar, stå upp-komik och empatiska mono­loger gjorde Emil Jensen succé. (Uppsala Nya Tidning)

– Dålig potatisskörd har genom historien fått människor att fly och bryta ny mark. När jag var liten trodde jag att klyftpotatis hette flyktpotatis. Att vrida på det ordet har varit som en trampolin in i texterna. Verklighetsflykt, flykt från ohållbara familjesituationer och relationer, flykt mellan nationer – alla sorters flykt, små och stora, kommer löpa som en rosa tråd genom låtar och monologer, säger Emil Jensen.

Genom åren har Emils album, föreställningar och samhällsengagemang renderat en mängd priser och utmärkelser – som Hoola Bandoola-priset, Gustaf Frödings lyrikpris, en rad miljöpriser och även en nominering till Martin Luther King-priset för sitt solidaritetsarbete.

Turnén är ett samarbete mellan Riksteatern och United Stage och innefattar 56 spelningar runt om i Sverige.

Turnépremiär 27 januari Karlstad.

Emil Jensen – Piano, gitarr, kalimba och sång

Anna Dager – Cello, synth och sång

Hanna Ekström – Violin, såg och sång

Magnus Olsson – Trummor och slagverk

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Snabbfakta

Citat

Dålig potatisskörd har genom historien fått människor att fly och bryta ny mark. När jag var liten trodde jag att klyftpotatis hette flyktpotatis. Att vrida på det ordet har varit som en trampolin in i texterna. Verklighetsflykt, flykt från ohållbara familjesituationer och relationer, flykt mellan nationer – alla sorters flykt, små och stora, kommer löpa som en rosa tråd genom låtar och monologer.
Emil Jensen