Turnéstart för Özz Nûjen som Rikard III

Riksteaterns kritikerrosade uppsättning av Shakespeares klassiska drama Rikard III åker nu på turné. På scen står Özz Nûjen som förutom huvudpersonen gör samtliga roller själv. Under våren gästar föreställningen ett 60-tal orter i Sverige och Finland. För regi står Björn Granath och för textbearbetning Magnus Florin.

Rikard III är berättelsen om den maktgalna Hertigen av Gloucester och hans väg till kronan. En väg kantad av politiska missgrepp, uppror och intriger. På scen står Özz Nûjen som gör samtliga tolv roller själv.

Riksteaterns uppsättning av Rikard III spelade under november förra året på Södra Teatern där den hyllades av både kritiker och publiken. Med paralleller till vår samtid blir pjäsen, i Nûjens tappning, högaktuell även idag.

– Vad händer i ett maktvakuum? Varför ser vi inte eller vill inte se ondskan fastän den står framför oss? Varför förförs vi av den gång på gång? Jag tycker att Shakespeares pjäs är skrämmande aktuell, fruktansvärt gripande och samtidigt rolig. Det här med att jag spelar alla roller själv är både en utmaning och en utmattning, säger Özz Nûjen.

Rikard III åker på en omfattande turné genom hela landet med ett 60-tal föreställningar. Turnén avslutas sedan med fem föreställningar i Finland.

Özz Nûjen och Björn Granath samarbetade 2007 i en uppsättning av Dario Fos pjäs Mistero Buffo. Nu, nästan 10 år senare, har de återigen samarbetat.

Turnépremiär i Varberg den 15 januari 2017.

Medverkande Özz Nûjen
Regi Björn Granath
Dramaturg/textbearbetning Magnus Florin
Scenografi/kostym Ann-Margret Fyregård

Özz Nûjen
En hyllad skådespelare och en av Sveriges största standup-komiker som gjort succéer som Dålig Stämning och Statsminister Özz Nûjen och vunnit priser som årets manlige komiker. Özz Nûjen har även rönt stora framgångar på teaterscenen som bland annat den transsexuelle Molina i Spindelkvinnans kyss på Uppsala Stadsteater hösten 2014/våren 2015. Han hyllades även i rollen som Puck i Shakespeares En midsommarnattsdröm på Uppsala stadsteater och i Nobelpristagaren Dario Fos pjäs Mistero Buffo på Södra Teatern regisserad av Björn Granath. Senast aktuell med föreställningen Sveriges Historia – Den nakna sanningen med Måns Möller.

Björn Granath
Har medverkat i en mängd projekt, bland annat det omtalade Tältprojektet och Teater Fågel Blå-ensemblen. Han har medverkat i ett flertal filmer så som Madicken på Junibacken, Pelle Erövraren och i Jan Troells film Så vit som en snö, samt i tv-produktioner som Bergmans Den goda viljan och Noréns Löven i Vallombrosa. Björn har även spelat Thomas Bernhards Minetti på Teater Brunnsgatan Fyra och 2003 mottog han Eugene O’Neillstipendiet. På Dramaten har han den senaste tiden bland annat medverkat i Dödsdansen I-II, Hamlet, Muntra fruarna i Windsor, Jane Eyre, Jerusalem 2010, Tjuvar och Som löven i Vallombrosa.

Mer om uppsättningen samt turnéplan:
www.riksteatern.se/rikardIII

Joakim Johansson