Tyst Teater – scenkonst för döva - fyller 50 år

Rätten till kultur på egna villkor har aldrig varit självklart utan ett resultat av människors envisa kamp. Den 21 november firar Riksteatern Tyst Teater ett halvt sekel av banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk. Sedan 1970 har närmare 100 produktioner satts upp och turnerat både nationellt och internationellt.

I en tid då teckenspråk officiellt ännu inte betraktades som dövas modersmål bildades den fria teatergruppen på Västanviks folkhögskola i Leksand som kom att bli Tyst Teater. Vägen till det Tyst Teater är idag är långt ifrån självklar. Från flera års frigruppsarbete till att 1977, bli en del av Riksteatern och en inspiration över stora delar av världen gör teatern världsunik.

Kampen för allas rätt att uttrycka sig och rätten till kultur på egna villkor har från första stund varit inspirationen i arbetet. Tyst Teater drivs hela tiden av att utmana invanda tänkesätt inom teatern och övrig scenkonst. Vi strävar alltid efter att både tänja på gränserna och samtidigt vara en fast punkt för den teckenspråkiga publiken, säger Mindy Drapsa, konstnärlig ledare Tyst Teater.

Tyst Teaters vision är att skapa den bästa scenkonsten på svenskt teckenspråk, med och av döva och teckenspråkiga konstnärer och kulturarbetare. Närmare 100 produktioner har satts upp under ett halvsekel med dövscenkonsten både nationellt och internationellt. Förutom årliga Sverigeturnéer har Tyst Teater också spelat över hela världen på sex världsdelar och samarbetat med flera teatergrupper och medverkat på otaliga festivaler internationellt. Den 21 november firas jubiléet med en sign show med gäster från 70 talet fram till idag. I samband med 50-års jubiléet avslöjas även Tyst Teaters nya namn.

Läs mer om Riksteatern Tyst Teater:
www.tystteater.riksteatern.se/50ar

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 528 991 5

Om Riksteaterns Tyst Teater
Tyst Teater har sedan starten 1970 varit en föregångare av att producera banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk. 1977 blev Tyst Teater en del av Riksteatern. Tyst Teater vill utmana invanda tänkesätt inom scenkonst och arbetar ständigt för att stärka konstnärliga och kulturella rättigheter för alla, särskilt barn och ungdomar. Konstnärlig ledare för Tyst Teater är Mindy Drapsa.

Riksteatern är en folkrörelse som vill sätta tankar och känslor i rörelse, för alla överallt. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Såväl inom teater som dans. Riksteatern har en omfattande verksamhet för barn och unga. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern. Vd för Riksteatern är Magnus Aspegren, Mia Larsson är danschef och Dritëro Kasapi är teaterchef.