• Riksteatern/

Urpremiär: Koreografen och dansaren Fredrik Quiñones öppnar upp för en drömvärld i sitt första stora ensembleverk Dark Water

I höst turnerar det nya dansverket Dark Water över hela Sverige tillsammans med Riksteatern. Bakom verket står koreografen Fredrik Quiñones som har skapat ett suggestivt drama med dansen som kampens poesi.

Dark Water har haft en process där vi arbetat utifrån känslor och situationer. Med ett rörelsespråk vi format utifrån min och dansarnas bredd. Verket har bland annat tagits fram via samtal, improvisationsmöten, inspirationsvideos och besök till dance-jams. Vi har jobbat utifrån ett unisex-tänk, där danskonstnärerna har fått gå in i rummet med en könlös inställning. Det vill säga hur dansarna förhåller sig till varandra, rummet och dansen, säger Fredrik Quiñones.

Musiken har varit central i skapandet av Dark Water vilket märks genom ett nära samarbete med den hyllade musikproducenten Christoffer Berg, som bland annat jobbat med Depeche Mode och Robyn och skapat musik till Sveriges Oscarsbidrag GränsGenom verket välkomnas åskådaren till en drömvärld som kan vara fiktion eller verklig.

– Musiken har spelat stor roll då den för mig håller den röda tråden i föreställningen. Den sätter en atmosfär där danskonstnärerna får plats att gestalta de olika kapitlen i verket. Jag har med Christoffer velat skapa ett suggestivt soundtrack som representerar den konstnärliga idéen för Dark Water. Min förhoppning är att publiken får njuta en stund. Bli inspirerade och kunna associera till föreställningen utifrån sina egna livserfarenheter, säger Fredrik Quiñones.

Dark Water har urpremiär den 7 oktober i Luleå.

Brittanie Brown
Daniel Staaf
Yonas Pérou

Konstnärligt team

Koreografi: Fredrik Quiñones
Koreografiassistent: Patricia Vázquez Iruretagoyena
Musik: Christoffer Berg
Scenografi: Daniel Åkerström-Steen
Kostymdesign: EllenX Elias
Ljusdesign: Angela X
Maskdesign: Linda Sandberg

Producent
Riksteatern

Turnéplan
HÄR

För fler bilder besök Riksteaterns mediabank.

Mireya Echeverría Quezada
mireya.echeverria.quezada@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.