Urpremiär Du har hela livet, habibi – om identitet, rasism och framtidstro

Cynthia, med rötter från Libanon, växer upp i innerstan, går på skolor där majoriteten är etniskt svenska och hennes familj bor i ett villaområde med en vit medelklass. Men trots denna assimilering så har Cynthia under hela sin uppväxt känt att det land hon är född och uppvuxen i inte tillhör henne. Du har hela livet, habibi handlar om mellanförskap, identitet och en tonårings försök att passa in. Manus och regi Chantale Hannouch.

Tänk att träffa sig själv om femton år? Eller sig själv för femton år sedan? Det osannolika scenariot blir verklighet för Cynthia när den yngre och den äldre versionen av henne träffar varandra i en annan dimension. I ett annat tidsrum försöker de återberätta historier från uppväxten, men de minns dem helt olika. Vad stämmer? Vems sanning gäller?

Chantale Hannouch har skapat föreställningen utifrån en idé hon fick i samband med att hon hade residens på Riksteatern. Hon ville leka med tanken att få träffa sitt yngre jag och även försöka förstå hur ens förflutna skapar den person man blir som vuxen. Du har hela livet, habibi är delvis baserad på Chantales egna erfarenheter under hennes uppväxt.

– Du har hela livet, habibi var något min mamma sa till mig när jag var 12 år gammal. Den meningen har levt med mig genom hela min uppväxt och har hjälpt mig att ha hopp om framtiden.  En visshet om att allt kommer att bli bättre. Eftersom de orden hjälpte mig under min uppväxt så tänkte jag att det uttrycket är något som kanske kan ge andra ungdomar hopp och glöd att fortsätta kämpa på, hur jobbigt det än känns ibland, säger Chantale Hannouch.

Riksteatern i samarbete med Örebro Länsteater.

Urpremiär 3 mars i Örebro

Angelica Radvolt
Isabella Touma Pettersson

Konstnärligt team

Manus och regi Chantale Hannouch
Scenografi och kostym Erika Sjödin
Ljuddesign Safoura Safavi
Ljus Oscar Tuominen

Mask Anna Olofson

Pressbilder till föreställningen finns på:

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.