• Riksteatern/

Urpremiär för Bárány och Ostens Flygräddare – ett samarbete mellan Unga Klara och Riksteatern

Suzanne Osten: ”Det börjar bli ont om vuxna kring barnen”

Flygräddare är en filosofisk teaterresa i tid och rum för både barn och vuxna där vi får syn på varandras verkligheter.  I pjäsen, som är skriven av Ann-Sofie Bárány och regisseras av Suzanne Osten, reser pendlande barn mellan sina skilda föräldrar i en kanske skenbar frihet. Flygräddare får urpremiär på Unga Klara den 20 oktober och turnerar under våren till Riksteaterföreningar, skolor och teatrar över hela Sverige.

Handlingen utgår från det pendlande barnet. Barn som reser mellan sina skilda föräldrar och därmed alltid åker hem. Att resa till pappa är detsamma som att resa från mamma. Längta hem, hur då? Längtan efter frihet kan vara en längtan bort från tvång. Men vad ska vi ha vår frihet till?

Under sin flygresa tvingas planet nödlanda och barnen hamnar i ”guvetvar”, en mytisk värld dit djur och människor flytt som inte stått ut på jorden. Och där, i den absoluta friheten och övergivenheten, hittar de något att kämpa för. Och då krävs det eftertanke, handling och samarbete. De räddar så småningom en noshörning och finner att verklig frihet är att kunna göra något som ger livet mening.

Unga Klara och Riksteatern är i samarbete för första gången och gör ett storsatsande konstprojekt med nyskriven musik, omfattande Sverigeturné, lokala körer och scenografi utökad med 3D-film på scen.

Suzanne Osten, konstnärlig ledare för Unga Klara, har regisserat nyskapande teater för både vuxna och barn och höjt statusen på barnteater i Sverige och internationellt. Redan 1975 skrev hon Medeas barn tillsammans med Per Lysander, en pjäs om skilsmässa ur barnens perspektiv. Pjäsen blev en milstolpe i svensk teater och i Flygräddare går Suzanne vidare med utgångspunkt kring samma tema tillsammans med dramatikern Ann-Sofie Bárány. De har tidigare gjort bland annat succéerna Babydrama och Tröstar jag dig nu? Nu möts de igen, den här gången i en föreställning om frihet, livslust och att våga släppa kontrollen.

”Vi klarar en skilsmässa men vi kan bli väldigt tilltufsade” Suzanne Osten

Premiär på Unga Klara 20 oktober 2012.
Turnéperiod: 14 januari-20 april 2013

Medverkande: Mårten Andersson, Frida Beckman, Malin Cederbladh, Gustav Deinoff, Patrik Hont , Maria Johansson, Emelie Jonsson, Johannes Wanselow.

Manus Ann-Sofie Bárány
Regi Suzanne Osten
Scenografi och kostym Karin Lind
Musik Alexandra Nilsson
Mask Erika Nicklasson
Koreograf Soledad Howe
Film Bengt Danneborn
Maskmakare My Walther
Dramaturg Erik Uddenberg
Regiassistent Sara P. Borgström

Övrigt: På varje ort tillkommer en lokal kör.

För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna:
Hillevi Berg-Niska, pressansvarig Unga Klara
hillevi@ungaklara.se, 08-50620173, 0730-379969

För mer information under turnén 14 jan-20 april 2013 kontakta gärna:
Mimmi Fristorp, pressansvarig Riksteatern
mimmi@riksteatern.se, 08-53199354

Om Unga Klara
Unga Klara grundades 1975, då som en del av Stockholms Stadsteater, och har sedan dess bedrivit en med tiden världsberömd forskande teaterverksamhet med barns och ungas villkor i fokus. Konstnärlig ledare har sedan starten varit Suzanne Osten. Sedan sommaren 2009 är Unga Klara en självständig enhet, och inte längre en del av Stockholms Stadsteater. Unga Klara är idag en ideell förening och ett aktiebolag, som av regeringen utsetts till viss aktör. Teatern har en omfattande verksamhet både nationellt och internationellt. Jonas Kahnlund är sedan 2009 VD för Unga Klara.

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 236 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. 46 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. 465 personer anställs per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 medarbetare på hotell. Riksteatern har en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med nio teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits inom Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. Birgitta Englin är sedan 2005 VD för Riksteatern.