Urpremiär för Blod, svett och tårar – ett filmiskt högstadiedrama

Blod svett och tårar är en high school-berättelse om vänskap, självförverkligande och passion. Föreställningen utspelar sig live på högstadieskolor runt om i Sverige och kombinerar effektivt teater och rörlig bild. Urpremiär den 15 oktober i Sandviken. Regi Lisa Färnström.

Hur är det att vara ung tjej, att upptäcka sin sexualitet och försöka passa in i en roll som man kanske aldrig har bett om?  Blod, svett och tårar är en föreställning om vänskap och svek, om identitet, kärlek och drömmar.

Blod, svett och tårar handlar om att välja mellan sin bästa vän och sin högsta dröm. Men också om förälskelse och samtycke. Om makt i intima relationer och vart gränsen går för ett övergrepp, säger Lisa Färnström, regissör.

Föreställningen befinner sig på tvären mellan teater och film. Publiken följer berättelsen omväxlande live från scen och via direktsänd video. Allting filmas, spelas, klipps och projiceras i realtid.

– Genom att släppa in filmmediet i teaterrummet vill jag vidga publikens upplevelse och göra plats för nya berättelser och uttryck. Vi gör hångelscener i ditt omklädningsrum, visar ensamheten utanför skåpen, bråk på skoltoaletten och ångesten i gymnastiksalen, säger Lisa Färnström.

Manus är skrivet av Robin N Spegel och för regi står Lisa Färnström som för Riksteatern tidigare regisserat hyllade Fäboland, Nationalparken samt Den svenska demokratins historia.

Premiär den 15 oktober i Sandviken

Dejmis Rustom Bustos
Paula Sundberg
Lisa Huyu
Angelica Radvolt

Manus Robin N Spegel
Regi Lisa Färnström
Scenografi & kostymdesign Johanna Mårtensson
Maskdesign Linda Gonçalves

Ljusdesign Dag Engström

Ljuddesign och komposition Christoffer Karlsson

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 528 991 5

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.