Urpremiär för Hem – Samtida drama om döva människor på flykt

Nu sätter Riksteaterns Tyst Teater upp föreställning Hem efter idé av Josette Bushell-Mingo. Inspirerad av verkliga berättelser från döva människor på flykt. Där ingen kan förklara vad som händer, eller där du inte kan göra dig förstådd. Gripande historier som aldrig berättats tidigare. För regi står Mindy Drapsa.

– Det här är historier som behöver berättas. Under flyktingkrisen 2015 skrev många medier om flyktingarnas utsatta situation. Men inget om alla döva flyktingar som redan innan var i en extra utsatt situation på grund av språkdeprivation och trakasserier i sina hemländer, säger Mindy Drapsa, regissör och verksamhetsledare för Tyst Teater.

Inför Hem intervjuades döva människor som flytt om deras erfarenheter. Detta har blivit inspiration för uppsättningen. Hem är en föreställning om rädslan och utsattheten när ingen kan förklara vad som händer. Men även mötet med Sverige och svårigheterna att göra sig förstådd i ett nytt land.

I föreställningen får publiken möta berättelser från personer som lämnat sitt hemland på grund av krig och konflikter, men även språklig deprivation och fördomar som gjort dem handlingsförlamade. Som under flera år berövats rätten till ett eget språk och kultur.

På scen ser vi Amina Ouahid som senast spelade med i Tyst Teaters uppsättning Superhjältar samt Vivian Cardinal och Ace Mahbaz som båda göra sin första uppsättning för Tyst Teater.

Spelas på svenskt och visuellt teckenspråk samt svenska.

Urpremiär den 10 mars i Högdalen

Ace Mahbaz
Amina Ouahid
Vivian Cardinal

Konstnärligt team
Efter en idé av Josette Bushell-Mingo
Regi Mindy Drapsa
Manus & Bearbetning Maja Lidbrink & Tyst Teater
Scenografi Debbie Z. Rennie
Kostymdesign Christina Yalcin
Ljusdesign Charlie Åström
Ljuddesign Niklas Swanberg
Maskdesign Catherine Dichy

Pressbilder till föreställningen finns på:

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullbergbaletten är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.