Urpremiär för Kality – vittnesmål från Kalityfängelset

Kality är en samling berättelser om att bli fängslad för sitt skrivande och de konsekvenser det får; psykiskt, fysiskt och socialt. Föreställningen bygger på texter skrivna av fångar eller före detta fångar på Kalityfängelset i Etiopien. På scen står bland annat Martin Schibbye. Regi Måns Lagerlöf.

För en tid sedan bad Martin Schibbye fångar och före detta fångar på Kality-fängelset i Etiopien att skriva ner texter och vittnesmål om vad skrivandet betyder, varför de blev journalister och hur de ser på sin situation och sin framtid. Texterna som kom in har bearbetats av dramaturgen Eva-Maria Dahlin.

– Man har tagit friheten från de här kollegorna, de har förnedrats och i en del fall torterats. Men det finns en sak som ingen har kunnat beröva dem – rätten att bestämma vem man är. Och de har fortsatt att skriva, fortsatt rapportera och på så sätt behållit sin frihet även i fångenskapen, säger Martin Schibbye.

För regin står Måns Lagerlöf, teaterchef på Riksteatern.

– Hoten mot det fria ordet är mer påtagliga än på mycket länge. De modiga journalister som bidragit med texter till den här föreställningen hjälper oss sätta fokus på en av demokratins överlevnadsfrågor, säger Måns Lagerlöf, regissör.

Urpremiär 4 april på Södra Teatern i Stockholm

Riksteatern i samarbete med Amnesty International. I direkt anslutning till föreställningen kan man ta del av en utställning om yttrandefrihet som produceras av Amnesty International. Utställningen illustrerar de många olika kränkningar mot yttrandefriheten och mänskliga rättigheter som pågår varje dag, över hela världen.

Martin Schibbye, Angelica Radvolt, David Lenneman och en lokal journalist

Texter av Zelalem Kibret Beza, Yetneberk Tadele Habtemariam, Abel Wabella, Jomanex, Martin Schibbye, Caalaa Hayilu, Yohannes Kassahun, Daniel Gebremedhin Areri, Dessu Dulla, Soleyana S Gebermichael, Eskinder Nega, Reyoot Alemu, Sewalem Taye
Initiativtagare Martin Schibbye,
Dramatisering Eva-Maria Dahlin
Regi Måns Lagerlöf
Regiassistent/turnerande regissör Chantale Hannouch
Scenografi Johanna Mårtensson
Ljusdesign Ralph Svalander
Ljuddesign Hampus Norén

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Snabbfakta

Citat

Man har tagit friheten från de här kollegorna, de har förnedrats och i en del fall torterats. Men det finns en sak som ingen har kunnat beröva dem – rätten att bestämma vem man är. Och de har fortsatt att skriva, fortsatt rapportera och på så sätt behållit sin frihet även i fångenskapen.
Martin Schibbye.