Urpremiär för Skimrande vattnet- om två outsiders och döden

I Johanna Emanuelssons Skimrande vattnet är det flickorna som får berätta om livets svåra frågor. Föreställningen handlar om två unga tjejers kamp med livet, om oförlöst sorg och om att världen är mer magisk än vi tror.

Klassens outsiders, Ally och Manisha, är falskt anklagade för att ha tagit kål på lärarens älskade marsvin. De rymmer och tar sig genom skogen till ett magiskt fantasiland. Båda har förlorat sina pappor och bär på stor sorg. De saknar vänner, vill inte ha några, och har lite udda intressen. Vid det mystiska skimrande vattnet finner de till slut sig själva – och varandra. Och den sorg de har burit på börjar ge med sig.

– Jag upplever att vi är så otroligt otränade och rädda för sorg. När jag var ung dog min mormor och jag hade så många frågor. Var är mormor nu? Vad händer efter döden? Varför känner jag som jag gör?  Men jag bara stod där i mitten och upplevde hur min familj undvek att prata med oss unga och istället pratade om arv, dödsbon och smörgåstårta till begravningen. Jag tycker att det är viktigt att låta barn få uppleva historier om sorg och här har teatern unika möjligheter, säger Carl Johan Karlson, regissör.

I Skimrande vattnet låter Carl Johan Karlson flickorna ta plats på scenen och berätta om de stora och svåra frågorna i livet. De två flickorna är både gränsöverskridande och normbrytande.

– Jag tycker att det är angeläget att presentera karaktärer på våra scener som är fantasifulla, egendomliga och egna, och det kan man verkligen säga att karaktärerna i Skimrande vattnet är. Ally och Manisha är högljudda, ohygieniska, arga, ledsna, aggressiva och tysta. Men de har ändå mycket kraft och agens, säger Carl Johan Karlson.

Pjäsen är skriven av Johanna Emanuelsson, som 2009 vann Riksteaterns manustävling Ny text med pjäsen Älvsborgsbronå och hon är den yngsta dramatiker som har tilldelats teaterförlaget Colombines debutantpris (2011). Hennes pjäser har spelats på teatrar som Dramaten, Stockholms stadsteater och Göteborgs stadsteater.

För regin står Riksteaterns husregissör Carl Johan Karlson som tidigare bland annat har regisserat Våra föräldrars sexuella neuroser på Det norske teatret i Oslo. För Riksteatern regisserar han även den kommande Good People. Det här är tredje gången som Carl Johan Karlson regisserar en pjäs av Johanna Emanuelsson.

Ally m.fl. Lisa Hu Yu
Manisha m.fl. Dasha Nikiforova
Sigyn m.fl. Marika Holmström

Av Johanna Emanuelsson
Regi Carl Johan Karlson
Scenografi och kostymSofia Romberg
Maskdesign, masker och dockor Helena Andersson
Ljuddesign Christoffer Karlsson
Ljusdesign Anders Herbertzon

Urpremiär 4 oktober i Norrtälje

Pressbilder:

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Snabbfakta

I Johanna Emanuelssons Skimrande vattnet är det flickorna som får berätta om livets svåra frågor. Föreställningen handlar om två unga tjejers kamp med livet, om oförlöst sorg och om att världen är mer magisk än vi tror.

Citat

Jag upplever att vi är så otroligt otränade och rädda för sorg. När jag var ung dog min mormor och jag hade så många frågor. Var är mormor nu? Vad händer efter döden? Varför känner jag som jag gör? Men jag bara stod där i mitten och upplevde hur min familj undvek att prata med oss unga och istället pratade om arv, dödsbon och smörgåstårta till begravningen. Jag tycker att det är viktigt att låta barn få uppleva historier om sorg och här har teatern unika möjligheter.
Carl Johan Karlson, regissör.