Välkommen till Riksteatern i Almedalen!

Detta är Riksteaterns arrangemang under Almedalsveckan:

RUN FOR YOUR LIFE - 1000 berättelser om klimatförändringarna

1000 berättelser, 43000 km, ett stafettlopp från Kiruna till COP21 i Paris, allt direktsänds. Den 9 november går Norra Europas största klimatperformance Run for your life av stapeln. Riksteatern gästar Naturskyddsföreningens scen och presenterar höstens stora klimatprojekt, vill du vara med?

NÄR: måndag 29 juni kl. 13.00 - 13.45
VAR: Donners Brunn, Donners Plats 3

Läs mer här!

KULTUR I HELA JÄVLA LANDET – lever vi i ett land där alla har samma rätt till kultur?

Samverkansmodellen inom kulturlivet är införd. Blev det mer kultur i hela landet? Har alla samma möjlighet att ta del av och skapa egen kultur?

NÄR: måndag 29 juni kl.16.00-19.00
VAR: Ideella trädgården

Läs mer här!

Arrangör: Bygdegårdarnas Riksförbund, Studieförbundet Vuxenskolan och Riksteatern i samarbete med Ideell Kulturallians

#ENKVÄLLMEDRIKSTEATERN

Vi upprepar förra årets succé och visar upp ett axplock av Riksteaterns kommande repertoar. I år bjuder vi på poetry slam, gränsöverskridande dans, musik och klimatperformance. Kom i tid, först till kvarn gäller!

Konferencier: Melody Farshin
DJ: Justine Balagade från Sugarcane

20.30 Vi slår upp dörrarna
21.00 Introduktion Magnus Aspegren, VD Riksteatern
21.05 Sandra Medina/Measured Moments
21.20 Lisa Färnström/Run for your life
21.30 Paus
21.50 Stockholms Förenade Förorter- Poetry Slam-vinnare 2015. Per Butènas, Sabrina Ibenjellal, Elise Ekmen, Simon Matiwos & Saman Sokhanran-Faramarxi
22.05 Sara Parkman & Samantha Ohlanders/ Fäboland
22.20 Slut!

NÄR: måndag 29 juni kl 21-23
VAR: Länsteatern i Visby

LÄNGE LEVE ORTEN!

Genom regeringens satsning på miljonprogramområden kan kultur och bildning nå fler. För att nå dit menar vi att det behövs envishet, långsiktighet och inkludering. Hur skapar vi det?

Vi avslutar med mingel och lunchmacka medan Amer Sarsour och Abdibashir Hirsiguled framför sin poesi.

NÄR: torsdag 2 juli kl 12.00-13.30
VAR: Ideella trädgården

Arrangör: Riksteatern och Studiefrämjandet

Hur hanterar kulturinstitutioner yttrandefrihet, självcensur och kulturarv? Hur påverkas yttrandefriheten när kulturinstitutioner och individer hotas?

Hur hanterar den nationella kulturpolitiken och de offentliga institutionerna hot, kränkningar och främlingsfientlighet? Välkommen till en eftermiddag där Sveriges största kulturmyndigheter tillsammans lyfter aktuella frågor inom dagens nationella kulturpolitik. Kulturminister Alice Bah Kuhnke medverkar och vi avslutar med mingel.

NÄR: torsdag 2 juli kl.14.00-18.00. Välkommen att stanna kvar och mingla efter evenemanget!
VAR: Länsstyrelsens nedre trädgård

Läs mer här!

Arrangeras tillsammans med Konstnärsnämnden, Kulturrådet, Kungl. Biblioteket, Riksantikvarieämbetet, Riksarkivet, Filminstitutet och Nämnden för hemslöjdsfrågor tillsammans med Myndigheten för kulturanalys.