Världens största eldfest lyser upp vintermörkret på Skansen

För tionde året i rad arrangerar Riksteatern vårvinterns stora utomhusfestival Eldfesten. Det största firandet i sitt slag för att välkomna att våren är i antågande. Nytt för i år är att festligheterna i Stockholm äger rum på Skansen. Nya och gamla traditioner möts i denna folkfest dit alla är välkomna.

Den 19 mars äger årets första utomhusfestival rum, då firas Eldfesten samtidigt i Stockholm, Göteborg och Malmö. En helkväll med lasershow, hopp över eldar, barnaktiviteter och uppträdanden av artister i världsklass. Festligheter som förra året lockade en stor publik och som följdes av tittare från hela världen via persisk tv. Efter flera år i Kungsträdgården, flyttar nu firandet i Stockholm till Skansen.

Eldfesten är bland de största kulturevenemang som vi har i Sverige med tiotusentals i publiken varje år och flera miljoner tittare världen över som följer festligheterna digitalt. Eldfesten har blivit en tradition i Sverige och därför finns det ingen mer passande plats än just Skansen för vårt tioårsjubileum, säger Dritëro Kasapi, teaterchef Riksteatern.

Eldfesten, eller Chahar Shanbeh Souri som det heter på persiska, är en icke-religiös högtid som har firats i flera tusen år för att välkomna våren. Det är en del av det iranska nyåret Nouroz. Alla är välkomna till denna folkfest för mångfald och integration som blivit tradition för många i Stockholm, Malmö och Göteborg.

– Vi är glada att äntligen kunna inkludera Eldfesten i den rad av traditioner som firas på Skansen, säger Anette Björlin, producent på Skansen. Det är ett fint arrangemang i linje med den mångfald vi vill visa i programverksamheten.

Till samtliga firanden är det fri entré. Artisterna som kommer att uppträda på Eldfesten presenteras längre fram. I Göteborg sker festligheterna på Heden och i Malmö firas Eldfesten i Folkets Park.

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullbergbaletten är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.