Världspremiär för Mari Carrascos nya verk Paper Plane

Fyra dansare öppnar dörren till en parallell värld i en föreställning om opraktiska drömmar som är större än verkligheten. Nu är det världspremiär för koreografen Mari Carrascos nya verk Paper Plane på Riksteatern. För musiken står kompositören Mikael Karlsson.

Mari Carrasco är tillbaka på Riksteatern efter succén Bartolomeo som turnerade 2013. Det nya verket Paper Plane utforskar verkligheten i relation till parallella världar där allt är möjligt. Dansarna tar med publiken till ett magiskt underland där opraktiska drömmar inte hålls tillbaka av vardagen.

– Våra drömmar begränsas ofta av verkligheten. Om vi vågar tänka större kan vi också se oss själva på ett nytt sätt. I Paper Plane får publiken förflytta sig till ett underland där allt är möjligt och där de kan glömma vardagen för en stund. Förhoppningsvis tar de med sig lite av glittret från den världen till sin egen värld och vågar tänka mer opraktiska drömmar varje dag, säger Mari Carrasco, koreograf.

Musiken i föreställningen är komponerad av den världskända kompositören Mikael Karlsson. Tillsammans med ljusdesignen Heiða Kristín Ragnarsdóttir har Mari Carrasco och Mikael Karlsson skapat en magisk och vacker värld där det är svårt att urskilja vad som är verklighet och illusion. Rörelsematerialet i föreställningen är framtaget gemensamt med dansarna. Paper Plane är Mari Carrascos och Mikael Karlssons andra produktion tillsammans. De har tidigare samarbetat i verket Black Forest.

Paper Plane åker under våren på Riksteaterturné och kommer att framföras i både skolor och offentliga föreställningar. På scen ser vi de fyra dansarna Ida Inxi Holmlund, Jade Stenhujis, Michael Tang Pedersen och Stacey Aung.

Paper Plane är Mari Carrascos andra verk för Riksteatern. Mari är dansare och koreograf och har sedan sin examen från Balettakademien 2009 arbetat med sitt eget projektbaserade kompani, Carrasco Dance. Succéföreställningen Bartolomeo turnerade två säsonger med Riksteatern och blev även en internationell framgång. Nu senast gjorde hon koreografin till den hyllade teater- och dansföreställningen Girls will make you blush som var ett samarbete med Unga Klara och Västmanlands Teater.

Mikael Karlsson har bland annat uppmärksammats för sina samarbeten med koreografen Alexander Ekman. Däribland A Swan Lake för Den Norske Opera & Ballett och Midsommarnattsdröm på Kungliga Operan. Han har gjort musik till Battlefield Bad Company I och II och samarbetat med en rad artister såsom Anna von Hausswolff och Lykke Li. Mikael Karlsson hyllades även för sitt sommarprat i Sveriges Radio 2016.

Urpremiär den 6 mars i Göteborg på Stora Teatern

Ida Inxi Holmlund, Jade Stenhujis, Michael Tang Pedersen och Stacey Aung.
Under study: Gjertrud Lager Olaussen.

Koreografi Mari Carrasco
Koreografassistent Rita Lemivaara