Världsstjärnor på årets sista festival

Den 19-21 december bjuder Riksteatern in hela världen till årets sista festival: Decemberfestivalen. Under tre dagar kommer Södra Teatern fyllas med internationella superstjärnor, dj:s, klubbar, seminarier, workshops och efterfester. Passionerad dans från Iran, garagerock från Sarajevo och palestinsk hiphop är några av höjdpunkterna. Decemberfestivalen blir ett sprakande slut på Riksteateråret!

Med världsartister på scen presenterar Riksteatern årets sista festival och den första Decemberfestivalen någonsin. Ljus, värme, dans och musik kommer att under tre dygn mota bort decembermörkret. Publiken får njuta av balladdrottningen Aynur Doğan, en av de mest framstående kurdiska artisterna vars musik kan beskrivas som orientalisk gospel. Andra världsartister på plats är till exempel de palestinska rapparna DAM, som kallats ”den nya generationens talesmän” av tidningen Le Monde. Garagerockbandet Zabranjeno Pušenje från Sarajevo och det legendariska folkrockbandet Moğollar från Turkiet gör exklusiva spelningar.

– Det är otroligt roligt att Riksteatern kan arrangera en internationell festival som Decemberfestivalen, och att den redan nu till stora delar är utsåld visar på ett sug hos en stor publik, säger Riksteaterns vd Magnus Aspegren. Jag är också väldigt glad att festivalen äger rum just på Södra Teatern, en scen perfekt för en festival som denna, säger han.

Efter konserterna fylls Södra Bar med efterfester. Klubb Yalda med dj Poria håller liv i dansgolvet med Mellanösternhits på fredagen. Dj Kurdo gör samma sak på lördagen medan söndagen vigs åt NevaDeejay och Vulverine som spelar psykedeliska 60- och 70-talshits blandat med fantastiska kvinnliga artister.

För att uppmärksamma de tusentals människor som är på flykt i världen och i synnerhet i Kurdistan, genomförs på lördagen en läsning av de personliga flyktingberättelser som samlades under Sveriges Radios radiodokumentär #Minflykt. Läsningen kommer att ledas av journalisten Sîlan Diljen som var nominerad till stora journalistpriset för sitt arbete med #Minflykt. Bland läsarna finns Nişti Sterk, skådespelare, Lawen Redar, riksdagsledamot (S), Gulan Avci, ordförande för liberala kvinnoförbundet.

Programmet uppdateras löpande och finns att läsa här.

Om Decemberfestivalen:
Decemberfestivalen är en fortsättning på de utsålda konserter som Riksteatern arrangerat på Cirkus under sex år. Festivalen går av stapeln den 19-21 december, på Södra Teatern i Stockholm. Biljetter köps separat för respektive akt.

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.