Wolff på turné med Brels sista föreställning

På toppen av sin karriär, 37 år gammal, stod 60-tals ikonen, sångaren och musikern Jacques Brel på scen för sista gången. 50 år senare framträdde Rikard Wolff på Kulturhuset Stadsteatern med låtar från Brels sista föreställning. Nu är succéföreställningen tillbaka och Wolff ger sig ut på turné med Riksteatern.

– Jag har varit ett fan av Brel sen tonåren. Jag satt i källaren till vårt mexitegelhus i Karlstad, helt besatt av hans musik. Jag kommer hela tiden tillbaka till honom, då det alltid finns något nytt att upptäcka, säger Rikard Wolff.

Jacques Brel, räknas till den moderna chansonens mästare och har influerat och tolkats av mängder av artister. 1978 gick Jacques Brel ur tiden efter sviterna av lungcancer. Samma år klev Rikard Wolff upp på Skara skolscen och gjorde sitt första framträdande sjungandes just Brel. Den sista föreställningen – Wolff sjunger Brel är en scenisk konsert där Rikard Wolff tillsammans med musiker tolkar Brels sista föreställning.

– Det ska bli underbart att resa i Sverige med Brel. Han hade ett humanistiskt hjärta vilket vi behöver i dessa tider. Jag hoppas publiken får med sig det jag fick; värmen, kärleken till livet, kärleken till människan och att aldrig upphöra att drömma en omöjlig dröm, säger Rikard.

Den sista föreställningen – Wolff sjunger Brel hade premiär på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 5 december 2015 och har hyllats av både publik och recensenter. Turnén med Den sista föreställningen – Wolff sjunger Brel är ett samarbete med Kulturhuset Stadsteatern och har premiär den 5 september i Umeå.

Rikard Wolff
Kapellmästare, klaviatur Johan Graden
Bas, gitarr, tuba Oscar Schönning
Dragspel Love Meyersson/ Sofia Winiarski
Blåssektion Per ”Texas” Johansson
Trummor, slagverk Konrad Agnas

Regi Rikard Wolff och Linus Fellbom
Scenografi och ljus Linus Fellbom
Kapellmästare Johan Graden
Kostym Julia Przedmojska
Mask Maria Reis
Projektioner Sebastian Kihlstrand
Sufflör och produktionsassistent Rickard Karlsson

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern medverkar till fler än en miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med teatrar i Finland. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.