Anders Hartman blir vd på JTI

Anders Hartman blir ny vd på JTI – Institutet för jordbruks- och miljöteknik i Uppsala, som är en del av SP-koncernen. Han kommer från Hushållningssällskapens Förbund där han i dag är utvecklingschef.
Anders Hartman har lång erfarenhet inom lantbruksnäringen. Han är utbildad lantmästare vid Sveriges Lantbruksuniversitet och har varit anställd i 21 år på Lantmännen, bland annat som vd inom ramen för Lantmännen Invest. Sedan år 2007 har han varit verksam som utvecklingschef på Hushållningssällskapens Förbund.
– Jag ser fram mot att få arbeta med JTI i syfte att stärka svenskt företagande inom lantbrukssektorn och miljö- och energiområdet. Den tillämpade forskningen är JTI:s absoluta styrka, och den kommer att få än större betydelse i framtiden. JTI är också en del av den teknikbreda SP-koncernen och här finns fantastiska möjligheter att samverka för att skapa kundnytta, säger Anders Hartman.
Bengt Persson, ordförande i styrelsen JTI AB, kommenterar:
– Vi är glada att ha fått en vd som har erfarenhet av både kundföretag och rådgivningsföretag inom lantbruksbranschen. Därför kan Anders se till såväl kundbehovet som lantbrukarbehovet.
Maria Khorsand, SPs koncernchef, säger:
– Lantbruk, miljö och energi är framtidsområden som hänger intimt samman. Tillsammans med de andra instituten i SP-koncernen har JTI en viktig roll för att ta fram ny kunskap och föra ut den till omvärlden. Jag är övertygad om att Anders är rätt person att utveckla JTI till att bli en ännu starkare aktör som kan addera värde för våra kunder och samarbetspartners.
Anders Hartman tillträder sin tjänst på JTI måndagen 17 juni. Tills han är på plats, upprätthålls vd-tjänsten av nuvarande tf. vd Monica Axell.

För mer information, kontakta:
Bengt Persson, ordförande JTI AB, 070-869 06 21
Maria Khorsand, koncernchef SP, maria.khorsand@sp.se, tel 070-255 55 28