Ny bottenfärg ska skapa mindre utsläpp

Low Emission Antifouling (LEAF) är ett nytt koncept för att förhindra påväxt av alger och havstulpaner på båtskrov. Så kallad marin fouling på båtar ger upphov till höjd bränsleförbrukning och därmed ökade CO2 utsläpp. Det innebär att påväxten hindras utan utsläpp av stora mängder av gifter som handlar i havet och är därmed ett alternativ till de kopparfärger som används idag och vilka bidrar till att 1000-tals ton koppar hamnar i havet med såväl kända som okända ekologiska konsekvenser.

EU-projektet, som koordineras av SP, har nu nått så långt att 500 liter båtbottenfärg har producerats av det italienska företaget Boero. Fältförsök i Sverige, England, Italien och Brasilien har visat att färgen fungerar väl. De 500 literna prototypfärg skall nu provas av cirka 70 frivilliga båtägare runt om i världen. Av dessa är ca 40 svenska båtägare på både väst och östkusten.

- För oss är det självklart att det ska finnas miljötänk och hållbarhet även kring det här ämnet, sa ett småbarnspar i 30-årsåldern när de fick sina färgburkar.

Ett 20-tal förväntansfulla svenska båtägare kom till SP för att hämta prototypfärg som delades ut av Dr Emiliano Pinori, på vars doktorsavhandling LEAF-konceptet i hög grad bygger på.