Ny kunskap möjliggör mindre salt

Pressmeddelande från SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik

Svenskens konsumtion av salt har fördubblats på 40 år och det har sitt pris ur hälsosynpunkt. Men att sänka saltinnehållet är inte helt enkelt att genomföra eftersom saltet har flera funktioner: salt ger smak, påverkar den mikrobiologiska säkerheten och ger maten bra konsistens. Många konsumenter är dessutom skeptiska till tillsatser –  E-nummer – och känner sig trygga med det ”rena” saltet.
Företrädare för olika livsmedelsbranscher fyllde hörsalen på SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik i Göteborg i veckan som gick för att lära mer om salt och hur man kan göra för att ersätta eller minska ner på det. Ost, bröd, charkprodukter, restaurangmat – olika problemställningar och olika lösningar. Komplext, svårt och många gånger dyrt men enigheten mellan industrin, myndigheten och närvarande auktoriteter från Sahlgrenska om vikten att hitta lösningar förvånade kanske någon. Stora utmaningar står för dörren men det går att sänka salthalten, kunskapen finns och branschen arbetar hårt för att göra den tillgänglig.

– När vi möter kollegor runtom i världen är saltet en av de översta frågorna på agendan. Svensken måste för sin hälsa vänja sig vid att äta mindre saltad mat, finländaren har redan gjort det och engelsmannen håller på att göra det, förklarar Gunnar Hall, projektledare och forskare på SIK och fortsätter:

– Flera nordiska och utomnordiska länder är redan igång med saltreduktionen och har nationella mål för sänkning av konsumtionen av salt. Nu samlas olika intressenter i Sverige – Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, Svensk Mjölk, Brödinstitutet, Kött och Charkföretagen och Livsmedelsverket – i ett projekt som syftar till att sprida kunskap om salt, framförallt hur man kan minska salthalten.

För ytterligare frågor, kontakta Gunnar Hall, e-post: gunnar.hall@sik.se, telefon: 010 – 516 66 73

SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik  är ett industriforskningsinstitut. SIKs syfte är att stärka livsmedelsföretagens konkurrenskraft. SIK är ett dotterbolag till SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Läs mer på www.sik.se