SP om bränslekvalitet på avfallsbränslen på Panndagarna

Inge Johansson kommer tala om "bränslekvalitet på avfallsbränslen" utifrån den här rapporten http://www.wasterefinery.se/sv/project/projects/WR57/Documents/WR57_Slutrapp.pdf .

Inges kollega Anders Hjörnhede är ansvarig för montern som SP har på konferensen.

Panndagarna är en årligt återkommande konferens som belyser teknikutvecklingen inom energiproduktion. Konferensen tar även upp andra aktuella ämnen, exempelvis styrmedel, miljö-, bränsle- eller underhållsfrågor. Panndagarna som arrangeras av Värme och Kraftföreningen gästas varje år av ett 100-tal företrädare för energibolag och svensk skogs- och processindustri.

Huvudslutsatser från projektet Bränslekvalitet - Sammansättning och egenskaper för avfallsbränsle till energiåtervinning:

• Sammansättningen på svenskt avfallsbränsle ändras när främst mat- och plastavfall i restavfallet minskar som en följd av styrmedel och nya insamlingssystem. Effekten på avfallsbränslets egenskaper väntas dock bli liten, eftersom egenskaperna hos de förebyggda eller utsorterade materialen till viss del kompenserar för varandra med avseende på bland annat värmevärde och innehåll av fukt.
  • De tekniska konsekvenserna av förändringarna i sammansättning väntas bli begränsade, så länge det handlar om långsamma och gradvisa förändringar. För en enskild anläggning det ha påverkan beroende på lokala variationer i kvalitet på avfallet och hur det fungerar i den specifika anläggningen.
  • Med ett ökat förebyggande och källsortering av avfall i Sverige, finns ett behov av att finna andra avfallsbränslefraktioner. Behovet förstärks av en fortsatt byggnation av kapacitet för avfallsförbränning (kraftvärmeverk). Huvudalternativen i dag är främst import av sorterat avfallsbränsle från Storbritannien och förbränningstekniskt svårare bränslen som t.ex. Shredder light fraction (SLF, ”fluff”), monofraktioner, byggavfall och rötslam.
  • En ökad andel förbränningstekniskt svåra bränslen gör att bränsleberedning och- blandning blir viktigare än idag, liksom övervakning, kontroll och beredskap för variationer som påverkar förbränningen.
  • Analyser av avfallsbränsle från Storbritannien indikerar att det har hög kvalitet (t.ex. lågt innehåll av aska, klorider och zink.) i jämförelse med svenskt avfallsbränsle.
  • Det bedöms viktigt att begära tydlig och fortlöpande kvalitetsdokumentation på avfallsbränslet som importeras för att undvika driftsproblem. För kvalitetssäkring rekommenderas även kravspecifikationer, mottagningskontroll, uppföljning samt dialog med avfallsleverantören.
  • Kontakt:
    E-postadress: