SP samlar livsmedelskompetensen

Den 1 januari 2015 integrerar forskningsinstitutet SP dotterbolaget SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik och bildar en ny enhet inom SP-koncernen. Syftet är att skapa en samlad och starkare livsmedelskompetens. Integrationen innebär att SIK upphör som eget bolag, men verksamheten kommer även i framtiden att finnas kvar i Göteborg, Lund, Linköping och Umeå under nya namnet SP Food and Bioscience.

Den nya enheten omfattar cirka 95 medarbetare, varav cirka en tredjedel är forskarutbildade.  Balansen mellan tjänster, innovation och forskning blir god med tonvikt på de två förstnämnda områdena.

– Jag tror starkt på sammanslagningen. Vi kan utveckla koncernens livsmedelskompetens på ett mycket bättre sätt i framtiden. Verksamhetens bredd gör att vi blir mer lockande som arbetsgivare. Vi blir också en attraktivare samarbetspartner för näringslivet och för universitet och högskolor, både nationellt och internationellt, säger SPs koncernchef Maria Khorsand.

För ytterligare information, kontakta SPs koncernchef Maria Khorsand,
maria.khorsand@sp.se, tel 010-516 51 01 eller Michael Berndtsson, t f vd på SIK, 073-026 04 97, michael.berndtsson@sik.se