Utökad ackreditering för produktsäkerhets- och lignin-analyser

Innventia erbjuder nu ackrediterad analys av primära aromatiska aminer i material avsedda för kontakt med livsmedel, och för ligninhalt i massa.

Vissa föreningar i gruppen primära aromatisk aminer (PAA) är cancerframkallande. PAA:er används vid tillverkning av azo-färgämnen som ibland används i material avsedda för kontakt med livsmedel (FCM). Användningen av dessa föreningar är reglerade i många länder, till exempel genom EU-förordningen (EU) 10/2011 för plastmaterial. Innventia erbjuder nu ackrediterad analys av dessa föreningar.

– Detta betyder bland annat att analysresultaten är internationellt jämförbara, och säkerställer att analyserna uppfyller prestandakrav enligt olika regelverk, förklarar Kai-Yee Thim, som arbetar med produktsäkerhet och FCM.

Ackrediteringens omfattning utökas nu också med en analys för kemisk massa som påverkar utvecklingen av nya produkter. Innventia har en lång tradition av analys av kemisk massa, och en av de vanligaste är bestämning av ligninhalten.

– Såvitt jag vet är vi de första i värden som erbjuder en ackrediterad bestämning av ligninhalt. Det betyder att vi nu kan erbjuda våra kunder ännu mer användbara och pålitliga analyser, säger Fredrik Aldaeus, kvalitersansvarig för Innventias kemiska analyser.

Förutom att öka kundnyttan för uppdragsanalyser kommer de ackrediterade analyserna även användas i Innventias egen forskning.

– Detta stärker vår position inom cellulosaforskning och utveckling av säkrare livsmedelsförpackningar, säger Anna Jacobs, chef för Innventias grupp för kemisk analys och materialanalys.

Fredrik Aldaeus, fredrik.aldaeus@innventia.com, 0768-767188