25% mättare av Knäckebröd

Report this content

För första gången har forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) kunnat visa att den som äter knäckebröd av fullkornsråg till frukost blir mindre hungrig och känner sig mättare längre, jämfört med den som äter mjukt bröd bakat på vetemjöl. Studien presenteras idag i tidskriften Nutrition Journal*.

I den studie där knäckebröd utgjorde en större del av frukostens totala energiinnehåll minskade dessutom energiintaget signifikant vid en godtycklig lunchmåltid.

Två studier genomfördes med 20 respektive 21 normalviktiga personer i åldrarna 25 till 53 år. Syftet var att undersöka om frukost med knäckebröd av fullkornsråg ger ökad mättnad jämfört med frukost på vit formfranska. Båda frukostarna var energimässigt lika sinsemellan (bröd, lättmargarin, skink-skivor och apelsinjuice). Men testfrukosten i den första studien var energimässigt större än den andra studien.

– Resultaten visar tydligt att människor upplever en större mättnad då de äter knäckebröd på fullkornsråg jämfört med vitt vetebröd. Skillnaden var så stor som 25%. Vi kunde dessutom visa att de även äter mindre, 7%, vid nästa kommande måltid, säger docent Rikard Landberg, Institutionen för livsmedelsvetenskap vid SLU och ansvarig för studien.

Mer knäckebröd i frukosten ger större mättnad längre

I den första studien (med större portioner och högre energiinnehåll) var hunger och vilja att äta signifikant lägre efter att man ätit knäckebröd jämfört med mjukt vetebröd. Men det märktes ingen skillnad vare sig i mättnad eller energiintag vid en efterföljande lunch. I den andra studien var portionsstorlekarna av knäckebröd mindre än i den första studien, samtidigt som det utgjorde en större del av frukostens totala energiinnehåll. Nu var mättnaden märkbart större efter knäckebröds frukosten jämfört med vetebröd. Även hunger, behovet av att äta och energiintaget vid lunchen var märkbart lägre. Skillnaderna var statistiskt signifikanta.

– Resultaten att råg ger mättnad kan ha betydelse för viktnedgång, men detta behöver visas i en långtidsstudie, säger docent Rikard Landberg.

./.

* ”Effects of whole grain rye crisp bread for breakfast on appetite and energy intake in a subsequent meal: two randomized controlled trails with different amounts of test foods and breakfast energy content”. Ansvarig Rikard Landberg, docent i livsmedelsvetenskap.

Länk till studien: http://www.nutritionj.com/content/13/1/26

För mer information om studien: docent Rikard Landberg, Institutionen för livsmedelsvetenskap SLU tel +46 (0)18 67 20 46 /072-52 55 105,  Rikard.Landberg@slu.se,

För mer information, intervjuer och bildmaterial: Sabrina Krim (RPPR AB) 08-545 292 50, sabrina.krim@rppr.se

Taggar: