RNB:s dotterbolag ger in begäran om ackordsförhandlingar

RNB Retail and Brands AB (publ) dotterbolag Brothers AB, Departments & Stores Europe AB och Polarn O. Pyret AB har idag hos Stockholms tingsrätt givit in begäran om ackordsförhandlingar samt förlängning av företagsrekonstruktionerna.

Ackordserbjudandena presenterades den 1 juli och medför för samtliga bolag att de oprioriterade fordringsägarna erhåller ett belopp om 10 000 kronor samt 25 procent på överskjutande belopp, dvs. en nedskrivning med 75 procent.

Bolagen har med betryggande marginal erhållit ett tillräckligt antal fullmakter och ja-röster för ackordens antagande för att begära ackordsförhandlingar. På goda grunder kan därför antas att ett ackord kommer att kunna fastställas inom den rekonstruktionsperiod som nu begärs bli förlängd.

Innevarande rekonstruktionsperiod för bolagen löper ut den 23 september. Bolagen har idag ansökt om förlängning av företagsrekonstruktionen för en period om ytterligare tre månader, eftersom ett ackord i respektive bolag inte i kommer att kunna antas, fastställas och vinna laga kraft inom den innevarande rekonstruktionsperioden.

Begäran sänd till tingsrätten samt bilagor finns tillgängliga på www.rnb.se

Kristian Lustin, VD och koncernchef. Tel: 08-410 524 63, e-post: kristian.lustin@retailandbrands.se

Bilder för journalistiskt bruk www.rnb.se/Press/

Följ oss på www.linkedin.com/company/rnb-retail-and-brands-ab/

Denna information är sådan information som RNB RETAIL AND BRANDS AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 september 2020 klockan 11:30 CEST.

RNB RETAIL AND BRANDS äger, driver och utvecklar butiker och e-handel inom mode, konfektion, accessoarer, juveler och kosmetik. Fokus är att ge en service och köpupplevelse utöver det vanliga. Försäljning bedrivs genom koncepten Brothers, Departments & Stores, Man of a kind och Polarn O. Pyret. Koncernen har cirka 210 butiker och e-handelsplatser i 10 länder. RNB RETAIL AND BRANDS är noterat på Nasdaq Stockholm (RNBS). www.rnb.se