Björn Fries ny senior rådgivare på Intellecta Corporate

Intellecta Corporate har rekryterat Björn Fries som ny senior rådgivare inom Public Affairs. Björn Fries har en lång och mycket gedigen bakgrund inom både svensk politik och myndighetsarbete och har senast varit enhetschef på Preventionscentrum Stockholm, där han på uppdrag av Stockholm stad varit ansvarig för att samla kunskap och initiera forskning om socialt arbete.

Björn Fries var regeringens nationella narkotikasamordnare 2002-2007. Han var kommunalråd i Karlskrona 1994-2002 och gjorde sig då bland annat känd för sin oförtröttliga kamp mot nynazismen. Björn Fries viktigaste uppdrag blir att utveckla och sälja Intellecta Corporates Public Affairs-tjänster. Under hösten och valåret 2010 kommer han främst att arbeta med företag och organisationer som behöver hjälp med sina politiska kontakter och annat påverkansarbete. – Vi på Intellecta Corporate är oerhört glada över att ha knutit Björn Fries till Intellecta Corporate. Tack vare Björns breda erfarenhet kan vi ännu bättre tillmötesgå den ökande efterfrågan på Public Affairs-tjänster från befintliga och nya kunder. Under resten av hösten och valåret 2010 kommer kundföretagens intresse för samhällsfrågor att öka, inte minst med tanke på att det är nu som den kommande regeringens politik formas. Björns stora kunskaper och väl förgrenade rötter inom den politiska världen blir mycket värdefull för våra kunder, säger Anders Borg, VD för Intellecta Corporate. – Det dryga år som återstår fram till nästa val blir en oerhört spännande period inom svensk politik. En rad centrala frågor, som är viktiga för både svenska företag och myndigheter, kommer att få framträdande roller i valrörelsen, säger Björn Fries.