DELÅRSRAPPORT Q2, 1 JANUARI-30 JUNI 2012

För det första halvåret 2012 redovisar Intellecta en nettoomsättning på 326,4 MSEK och ett rörelseresultat som uppgår till 10,2 MSEK, exklusive poster av engångskaraktär om totalt -5,6 MSEK. Under det andra kvartalet uppgick koncernens nettoomsättning till 155,0 MSEK, vilket är en minskning med 20,3 procent jämfört med motsvarande period 2011. Rörelseresultatet visade ett underskott om 8,6 MSEK och inkluderar engångskostnader om 2,8 MSEK. Den 13 augusti tillträdde Yann Blandy som ny vd och koncernchef för Intellecta.

Den lägre omsättningen för koncernen under det andra kvartalet beror på att många av Intellectas kunder har dragit ner på sina inköp eller avvaktar projektstarter. Något som till stor del har sin grund i det osäkra makroekonomiska läget.

-          Det här är den första kvartalsrapport som jag lämnar som ny vd och koncernchef för Intellecta. Vi har under en längre tid känt av den tilltagande oron inom euroområdet som sätter spår i den svenska ekonomin, som inte tar fart vare sig när det gäller investeringar eller ökad efterfrågan. Den svaga rapporten för det andra kvartalet visar att denna osäkerhet och instabilitet även har inverkat negativt på Intellectas utveckling, säger Yann Blandy, vd och koncernchef för Intellecta.

För affärsområdet Intellecta Consulting uppgick nettoomsättningen under andra kvartalet till 76,6 (95,2) MSEK, vilket är en minskning med 19,5 procent jämfört med motsvarande kvartal 2011. Rörelseresultatet uppgick till -5,3 (-0,4) MSEK. En resultatförsvagning som främst beror på avvaktande efterfrågan som en följd av det rådande konjunkturläget. Rörelseresultatet för affärsområdet under första halvåret uppgick till 4,1 (4,6) MSEK med en rörelsemarginal på 2,6 (2,6) procent.

-          Som helhet visar koncernens finansiella och ekonomiska ställning på stabila nyckeltal med en soliditet som uppgår till 41 (42) procent. För att bemöta det rådande marknadsläget arbetar Intellecta med en ny åtgärdsplan som ytterligare ska sänka koncernens kostnadsmassa. Kostnadsneddragningar som återstår från föregående åtgärdsprogram 2011 uppgår till 13,3 MSEK och kommer att vara genomförda under andra halvåret. Med detta sagt ser vi nu med tillförsikt framåt och agerar genom att ”gasa” inom tillväxtområdena, rörlig- och digitalmedia, ”satsa på sälj” och förvärv samt ”bromsa” genom ytterligare sänkning av kostnaderna, säger Yann Blandy.

För affärsområdet Intellecta Infolog uppgick nettoomsättning under andra kvartalet till 86,1 (105,7) MSEK. Rörelseresultatet uppgick till 1,3 (14,3) MSEK, exklusive engångsporter 4,1 (8,7) MSEK. Nettoomsättningen för det första halvåret stannade på 180,9 (210,1) MSEK och rörelseresultatet i sin tur blev 6,7 (57,2) MSEK, exklusive engångsposter 12,3 (19,5) MSEK. Posterna av engångskaraktär är främst i form av avvecklingskostnader för uppsagd personal om -5,5 (0) MSEK och återbetalda momsbelopp om 0 (31,7) MSEK.

Affärsområdets resultatförsämring beror främst på lägre intäkter, till stor del konjunkturbetingade, samt omstruktureringskostnader. Sedan juni 2011 har antalet anställda minskat med 26 medarbetare, motsvarande 11,5 procent.

KONCERNENS ANDRA KVARTAL 2012, APRIL-JUNI, I SAMMANDRAG
Nettoomsättningen uppgick till 155,0 (194,3) MSEK
Rörelseresultatet uppgick till -8,6 (10,0) MSEK
Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär om -2,8 (5,6) MSEK uppgick till -5,8 (4,4) MSEK
Resultatet efter skatt uppgick till -7,1 (6,4) MSEK
Resultatet per aktie blev -1,70 (1,50) SEK

KONCERNENS FÖRSTA HALVÅR 2012 I SAMMANDRAG
Nettoomsättningen uppgick till 326,4 (378,2) MSEK
Rörelseresultatet uppgick till 4,6 (57,7) MSEK
Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär om -5,6 (37,7) MSEK uppgick till 10,2 (20,0) MSEK
Rörelsemarginalen exklusive engångsposter uppgick till 3,1 (5,3) procent
Resultatet efter skatt uppgick till 1,9 (41,6) MSEK
Resultatet per aktie blev 0,45 (9,80) SEK

Återbetalda momsbelopp under perioden uppgick till 14,7 MSEK. Beloppen har skuldförts.

NÄSTA RAPPORTTILLFÄLLE
Niomånadersrapport lämnas den 8 november 2012.

För delårsrapporten i sin helhet, vänligen besök:
www.intellecta.se

Se Yann Blandy, vd och koncernchef, och Lotta Boman, informations- och kommunikationschef, kommentera delårsrapporten på:
www.intellecta.se/Start/Investerare/Rapporter/VD-kommenterar-Q2-2012

Yann Blandy, vd och koncernchef Intellecta AB
010-21 22 035, 0707-16 17 31, yann.blandy@intellecta.se

Zofia Hansson, ekonomidirektör
010-21 22 001, 0709-48 05 50, zofia.hansson@intellecta.se

Lotta Boman, informations- och kommunikationschef
010-21 22 345, 0707- 35 07 02, lotta.boman@intellecta.se

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 410 medarbetare på nio orter i Sverige, Danmark och Kina. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering. www.intellecta.se

Vision – Att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.