ICTA delårsrapport 1 januari – 30 september 2017

Ett transformativt kvartal

• Struktur – ICTA har renodlats till ren digital verksamhet
  • Resultat – en svag sommar hos FFW samt engångsposter kopplade till renodlingen har påverkat ICTAs resultat under tredje kvartalet
  • Framtidsplaner – öka koncernens aktievärde

Kommentar från VD och koncernchef, Yann Blandy:

ICTA:s tredje kvartal 2017, samt perioden efter kvartalets slut, har präglats av flera signifikanta händelser som påverkat vår struktur, vårt resultat och våra framtidsplaner.

Struktur – ICTA har renodlats till ren digital verksamhet

Till följd av avyttringen av affärsområdet Strategic Communication fokuserar ICTA numera helt på verksamheten inom affärsområdet Digital. Koncernen består av de tre bolagen FFW, River och intressebolaget ISBIT GAMES. Bolagens verksamhet bedrivs inom digital teknologi, data, design samt mobilspel. Koncernen har cirka 445 medarbetare som verkar i främst Europa och USA. På rullande tolvmånaders basis per sista september 2017 omsätter den kvarvarande verksamheten i koncernen cirka 353 MSEK.

Avyttringen av Strategic Communication innebar en reaförlust, inklusive transaktions- och uppsägningskostnader som påverkat tredje kvartalets resultat. Strategic Communications presenteras därmed också som en avyttrad verksamhet i koncernens resultaträkning.

Som en följd av avyttringen, där även bolagsnamnet Intellecta ingick, antog en extra bolagsstämma den 17 oktober en ny bolagsordning, varvid koncernens firma ändras till ICTA AB (bolagets aktie handlas med denna förkortning i OMX-systemet) samt att uppdelningen i olika aktieslag (A- och B-aktier) tagits bort. Koncernen kommer fortsättningsvis endast ha ett aktieslag, med lika rätt för alla aktier.

Resultat – en svag sommar hos FFW samt engångsposter kopplade till renodlingen har påverkat ICTA:s resultat under tredje kvartalet

ICTA:s rapporterade omsättning för det tredje kvartalet uppgick till 83,4 (84,2) MSEK med ett resultat om 4,5 (-59,9) MSEK. För kvarvarande enheter uppgick nettoomsättningen till 75,0 (84,1) MSEK, vilket innebär en minskning motsvarande cirka 11 procent. Detta förklaras av en minskning av byråintäkterna motsvarande cirka 14 procent jämfört med samma period 2016, vilket främst beror på en svagare försäljning inom FFW:s amerikanska verksamhet och en försvagning av den amerikanska dollarn. Underliggande EBIT för kvarvarande verksamheter exklusive samtliga engångsposter uppgick till -9,9 (3,2) MSEK. EBIT-försämringen är även den, i all väsentlighet, hänförlig till FFW:s verksamhet i USA.

Mot bakgrund av ovan har det under det tredje kvartalet och inledningen av det fjärde genomförts ett antal åtgärder för att komma till rätta med situationen:

• Personalneddragningar inom områden där vi ser sämre efterfrågan och utvecklingspotential. Med det följer att 35 anställda lämnat FFW.

• Nyckelrekryteringar av 11 personer inom sälj och UX (användarupplevelse), inklusive en ny säljchef i USA, har stärkt FFW:s organisation i USA och Europa för att bättre möta upp kundernas efterfrågan.

Kombinationen av ett avyttrat affärsområde och de åtgärder som nu genomförts i FFW innebär att det tredje kvartalet i stor utsträckning påverkas av poster av engångskaraktär. En mer noggrann genomgång av resultatet såväl inklusive som exklusive dessa poster framgår i denna rapport.

Framtidsplaner – öka koncernens aktievärde

Strax innan denna rapport publicerades tillkännagavs att ICTA kommer att genomföra en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare. Nyemissionen syftar till att skapa finansiell uthållighet och ge ICTA de finansiella resurser som krävs för att maximera värdet för bolagets aktieägare genom utveckling av bolagets innehav, vilket kan omfatta resultatförbättringar, olika satsningar och därmed sammanhängande kapitaliseringar, företagsförvärv, strukturaffärer, marknadsnoteringar och försäljningar.

ICTA:s nyemissionsprospekt med all information planeras offentliggöras den 5 januari 2018. En extra bolagsstämma kommer att hållas den 19 december 2017 för att fatta beslut om nyemissionen.

Parallellt med detta har ICTA omförhandlat bolagets befintliga finansiering med koncernens bank, Swedbank, vilket ger koncernen ökad flexibilitet framgent.

Under det tredje kvartalet såg en ny ICTA-koncern dagens ljus med ett renodlat digitalt fokus, ny struktur, nytt namn samt en re-finansieringsplan. Efter ett exceptionellt kvartal i många avseenden är det nu dags för koncernledningen att fullt ut fokusera och se till att de underliggande bolagen i koncernen levererar tillväxt och lönsamhet för att i slutändan öka aktieägarvärdet. Vi har många intressanta möjligheter framför oss. Med nyemissionen kommer vi att vara väl rustade inför framtiden.

TREDJE KVARTALET, JULI-SEPTEMBER

• Byråintäkterna uppgick till 66,5 (77,5) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -5,8 (3,4) MSEK
  • Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 1,30
    (-13,55) SEK

JANUARI-SEPTEMBER

• Byråintäkterna uppgick till 233,0 (235,7) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,2 (12,0) MSEK
  • Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 2,70
    (-12,05) SEK

Nästa rapporttillfälle: Bokslutskommuniké lämnas den 16 februari 2018

För delårsrapporten i sin helhet, vänligen besök: icta.se

Yann Blandy, vd och koncernchef, 0707-16 17 31, yann.blandy@icta.se

Timo Salmela, ekonomidirektör, 0704-14 33 55, timo.salmela@icta.se

Erik Kronqvist, ir-ansvarig, 0706-97 22 22, erik.kronqvist@icta.se

ICTA AB (publ)
(org nr 556056-5151)

Box 19063

www.icta.se

ICTA-koncernen omfattar de digitala konsultbolagen FFW Group och River Cresco AB samt ett minioritetsägande i spelutvecklingsbolaget ISBIT GAMES AB. Koncernen har 445 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, USA, Brasilien, Vietnam, och Australien.

Denna information är sådan information som ICTA AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 november 2017 kl. 08:05 CET