Intellecta AB: Delårsrapport 1 januari - 30 september 2008

Fortsatt god utveckling för Intellecta som lämnar ännu ett solitt kvartal bakom sig. Nettoomsättningen ökade med 26 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Affärsområdet Consulting har utvecklats starkt med ökade volymer, stor orderingång och väsentligt förbättrade resultat. Utvecklingen har varit god vad avser affärsvolymer och nya kunduppdrag inom ett flertal centrala tjänsteområden: varumärkesfrågor, webbkommunikation, aktieägarservice och investor relations. Den 1 augusti förvärvade Intellecta Hilanders, Sveriges ledande B2B-reklambyrå.

– De förvärv som genomförts på byråsidan de senaste åren har starkt bidragit till Intellectas goda resultatutveckling. Vi utvärderar löpande nya förvärv av lönsamma företag som har förutsättningar att prestera ännu bättre på Intellectakoncernens plattform och bidra till att addera nya spjutspetserbjudanden till vårt totala erbjudande, säger vd och koncernchef Richard Ohlson.

Den 26 september offentliggjorde Intellecta förvärvet av Ekotryck Redners, en av Sveriges mest lönsamma och effektiva grafiska producenter, med tillträde den 1 oktober 2008. Ekotryck Redners som numera ingår i affärsområdet InfoLog, är ett mycket välskött företag med hög lönsamhet, goda kassaflöden och en stark ekonomisk och finansiell ställning.

Intellectas starka balansräkning ger bolaget flexibilitet i realiseringen av tillväxtstrategin. Koncernens finansiella mål – som lades fast 2007 för kommande treårsperiod – ligger fast. Intellecta ska växa både organiskt och genom förvärv under god lönsamhet. Vinstmarginalen före skatt ska uppgå till lägst 8 procent. Båda förvärven under året förväntas bidra positivt till årets resultat per aktie. Intellectas resultat före skatt för 2008 beräknas bli väsentligt högre än för 2007.

Tredje kvartalet, juli-september, 2008 i sammandag
• Nettoomsättningen ökade med 26 procent till 98,3 (78,1) MSEK
• Rörelseresultatet uppgick till 1,3 (0,7) MSEK inklusive kapitalvinst vid avyttring av anläggningstillgångar 0,1 (1,9) MSEK
• Resultatet före skatt, 1,3 (1,0) MSEK inklusive kapitalvinst vid avyttring av anläggningstillgångar 0,1 (1,9) MSEK