Intellecta AB: Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2009

Trots en utmanande marknadssituation är utvecklingen för Intellecta fortsatt stark med offensiv tillväxt och god lönsamhet. Under det första kvartalet ökade omsättningen med 41 procent med en rörelsemarginal på 8,2 procent, vilket är i linje med Intellectas mål.

- Nettoomsättningen uppgick till 184,0 (130,7) MSEK, en tillväxt på 41 procent - Rörelseresultatet uppgick till 15,0 (18,1) MSEK - I resultatet ingår avskrivningar av immateriella tillgångar med 1,1 (-) MSEK - Rörelsemarginalen uppgick till 8,2 (13,8) procent - Resultat före skatt blev 15,3 (18,4) MSEK - Resultat efter skatt uppgick till 11,4 (14,0) MSEK - Resultat per aktie efter utspädning, 2,70 (3,45) SEK - Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 20,2 MSEK till 1,5 (-18,7) MSEK - Avkastning på sysselsatt kapital, 20,3 (21,8) procent Koncernchefen Richard Ohlson kommenterar resultatet: ”Den ekonomiska situationen är fortfarande svår men jag tycker nedgången hejdats. Samtidigt kan konjunkturnedgången erbjuda attraktiva möjligheter att vara offensiv. Intellectas goda finansiella ställning är i detta sammanhang en väsentlig tillgång. Under det första kvartalet ökade nettoomsättningen med 41 procent till 184,0 MSEK till följd av de senaste förvärven. Nettoomsättningen avseende jämförbara enheter uppgick till 128,7 (130,7) MSEK, en marginell minskning med 1,5 procent. Rörelseresultatet för perioden uppgick till 15,0 (18,1) MSEK med en god rörelsemarginal om 8,2 (13,8) procent. Genom den strategiska utvecklingen står Intellecta idag stadigt på två ben med en god riskspridning inom respektive affärsområde: den industriella verksamheten inom Intellecta Infolog, och byrå och konsultverksamheten i Intellecta Consulting. Jag ser goda möjligheter att göra nya förvärv de närmaste åren, men för tillfället ligger fokus på att integrera redan förvärvade verksamheter i affärsområdesstrukturen. Med fortsatt god kostnadskontroll, kompletta och unika erbjudanden inom respektive affärsområde och ökad effektivitet är vårt mål att generera fortsatt lönsam tillväxt. Vi förbättrar kontinuerligt våra marknadspositioner.” Se även Richard Ohlsons videokommentarer på www.intellecta.se