INTELLECTA AB Delårsrapport Q3, juli - september 2009

Under det tredje kvartalet ökade nettoomsättningen med 35 procent till 132,3 MSEK. Nettoomsättningen avseende jämförbara enheter uppgick till 93,5 (84,6) MSEK, en ökning med 10,5 procent. Rörelseresultatet för perioden uppgick till -6,3 (1,3) MSEK.

Den främsta orsaken bakom resultatförsämringen under Q3 är försämrade marginaler till följd av fortsatt prispress i kombination med för lågt kapacitetsutnyttjande, främst inom affärsområdet Infolog, som ett resultat av den rådande lågkonjunkturen. Även tjänsteområdet B2B-reklam samt verksamheten på den danska marknaden har påtagligt känt av konjunkturnedgången. Inom B2B-reklam beror svårigheterna till stor del på att många kunder har skjutit upp sina reklaminvesteringar. En positiv vändning noterades för dessa tjänsteområden i september i form av ökade volymer och resultat. - Generellt har marknaden stabiliserats och vi märker en liten uppgång, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB. Det är ingen tvekan om att det har skett ett påtagligt stämningsskifte i världsekonomin jämfört med den pessimism som rådde i början av året. De långsiktiga utsikterna för Intellecta är positiva även om lågkonjunkturen satt sina spår. Konsultrörelsen inom affärsområdet Intellecta Consulting har hittills i mindre grad påverkats av konjunkturförsvagningen. - Vårt mål är att leverera ett positivt resultat genom hela konjunkturcykeln, säger Richard Ohlson. Vi har flera ben att stå på vilket är unikt jämfört med våra konkurrenter och utgör en styrka som är ännu viktigare vid mindre gynnsamma marknadsförutsättningar. För att balansera kostnaderna mot den rådande efterfrågan har Intellecta infört ett sparprogram. Sparprogrammet ger fullt genomslag år 2010 och minskar kostnaderna med 21 MSEK varav 6 MSEK avser det fjärde kvartalet 2009. Intellectas fokus ligger för närvarande på organisk tillväxt med slagkraftiga paketerade erbjudanden samt konsolidering av de senaste förvärven, Hilanders och Ekotryck Redners. Dörren hålls samtidigt öppen för ytterligare förvärv där tonvikten ligger på företag med en god långsiktig tillväxt som passar in i Intellectas struktur och skapar aktieägarvärden. Affärsområdet Intellecta Consulting, som består av en kollektion av ledande byråvarumärken med spetskompetens inom alla centrala affärsdrivande kommunikationsdiscipliner, har en fortsatt god utveckling noterats inom de tjänsteområden som visar på en tydlig motståndskraft vid lågkonjunktur. Detta avser tjänsteområdena varumärkesfrågor, varumärkeskommunikation, övergripande kommunikationsrådgivning, investerarrelationer och webbkommunikation. Affärsområdet Intellecta Infolog, som är en komplett leverantör av produkter och tjänster för skapande, publicering och distribution av information i olika kanaler, är mer konjunkturkänsligt och har känt av en svagare efterfrågan och ökad prispress. Satsningar sker nu bland annat på att utveckla nya produktionslösningar och attraktiva paketerade erbjudanden där priskänsligheten är lägre än för enstaka produkter och tjänster. TREDJE KVARTALET, JULI-SEPTEMBER, 2009 I SAMMANDRAG Nettoomsättningen ökade till 132,3 (98,3) MSEK, en tillväxt på 35 procent Rörelseresultatet uppgick till -6,3 (1,3) MSEK Resultat efter skatt uppgick till -5,3 (0,9) MSEK Resultat per aktie efter utspädning, -1,25 (0,25) SEK JANUARI-SEPTEMBER 2009 I SAMMANDRAG Nettoomsättningen uppgick till 500,1 (364,8) MSEK, en tillväxt på 37 procent Rörelseresultatet uppgick till 13,1 (35,6) MSEK Resultat efter skatt uppgick till 8,6 (26,6) MSEK Resultat per aktie efter utspädning, 2,00 (6,60) SEK