Intellecta lanserar spelstudion ISBIT GAMES

Intellecta AB (publ) fortsätter att växa och renodla konsultverksamheten. Idag lanseras spelstudion ISBIT GAMES för att möta den accelererande efterfrågan på spel och gamification som en del av företagens kommunikation.

Intellecta ser en kraftigt ökad efterfrågan på spel som en strategisk del i företagens kommunikation och bildar ISBIT GAMES som en avknoppning till dotterbolaget River. River har lång erfarenhet av spelbranschen från webbspel, companion apps och UI/UX för många av världens största speltitlar samt av portning av spel som t ex Wolfenstein 3D till andra plattformar.

-”Vi ser en starkt växande trend att spel blir ett alltmer dominerande inslag i marknadskommunikationen. Spelindustrin är nu större än Hollywood. Av de appar som finns på marknaden är kategorin för spel störst med drygt 18 % och växer kontinuerligt”, säger Yann Blandy, vd och koncernchef på Intellecta. ”Det är mycket roligt att nu kunna erbjuda våra kunder spjutspetskompetens inom detta snabbt växande segment av kommunikationsmarknaden.”

Med sin unika grupp av medarbetare med stor erfarenhet och kunskap av såväl spel och spelbranschen som av kommunikation, kan ISBIT GAMES erbjuda unika lösningar för företag som förstår att spel är ett kraftfullt kommunikationsverktyg. På kunders uppdrag har man redan idag två spel i produktion. ISBIT GAMES levererar även konsulttjänster som UX eller spelportning till den kraftigt växande spelbranschen. ISBIT GAMES kommer initialt ha ett tiotal medarbetare och leds av Robert Andersson, VD på River och ISBIT GAMES, samt Markus Koos som är senior producent och partner och ansvarig för utvecklingen av ISBIT GAMES alla spel.

Spel har varit en del av Rivers DNA sedan mer än ett decennium. Att mitt team nu får möjlighet att fokusera på det vi brinner för mest kommer förstås att gynna våra kunder som får ett dynamisk nytt kommunikationsverktyg”, säger Markus Koos.

Lanseringen av ISBIT GAMES kompletterar och stärker Intellectas satsning på digitala kommunikationstjänster och Intellectas koncernchef Yann Blandy välkomnar ISBIT GAMES in i Intellectafamiljen.

-”Tillsammans kan vi nu ta betydligt större grepp inom digitala media och games for marketing. Vi kommer också att kunna nå nya målgrupper och marknader med denna fokuserade spelkompetens och leverera på vår målsättning att vara ledande kommunikationsrådgivare ”, säger Robert Andersson.

ISBIT GAMES ägs till 75 % av Intellectas dotterbolag River och till 25 % av Markus Koos via bolag.

Robert Andersson, VD ISBIT GAMES AB, 073-501 12 63, roan@river.se

Yann Blandy, VD och koncernchef, 070-716 1731, yann.blandy@intellecta.se

Lotta Boman, Informations-och kommunikationschef, 070-735 0702, lotta.boman@intellecta.se

Intellecta-koncernen omfattar de ledande konsultbolagen Bysted AB, Bysted A/S, Hilanders Advertising AB, Intellecta Corporate AB, Propeople Group ApS, Rewir AB, River Cresco AB, Unreel AB, Wow by Rewir AB samt ISBIT GAMES AB. Koncernen har ca 400 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, Brasilien, USA och Kina.

Citat

Yann Blandy, VD och koncernchef Intellecta