ISBIT GAMES lanserar Clashtag – ett nytt svenskt spel som utgår från dina egna Instagram-foton

Nu följer Intellecta-byrån River/ISBIT GAMES upp sin tidigare succé med spelet First Person Lover för Björn Borg med ytterligare en spellansering. Clashtag – ett helt nytt socialt spel utvecklat av ISBIT GAMES i samarbete med Deep Silver FISHLABS lanseras idag för iOS- och Android-baserade smartphones i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

ISBIT GAMES och Deep Silver FISHLABS släpper idag Clashtag.

ISBIT GAMES har sedan starten 2014 fokuserat på att utveckla spel för konsumentmarknaden, och Clashtag är det första i en serie egenutvecklade mobila speltitlar som lanseras. Lanseringen sker som tidigare kommunicerats i samarbete med Deep Silver FISHLABS, som är ISBIT GAMES partner för att publicera och marknadsföra de egenproducerade speltitlarna.

Clashtag använder hashtags från Instagram för lekfulla speldueller mellan vänner eller slumpmässiga medspelare där man försöker slå varandra i en serie bildbaserade minispel som bland annat, “Puzzle“, “Fill The Gap“ eller “Most Likes?“. Ingen spelomgång blir den andra lik. Med sitt unika koncept utvecklar och fördjupar Clashtag upplevelsen av Instagrams alla inspirerande bilder.

Spelet kan ge fler följare

Man kan som spelare gilla bilder man har använt i sitt spel samt följa de ”Instagrammare” man har utmanat och spelat med. På så sätt kan särskilt trogna ”Instagrammare” använda Clashtag för att stärka sina egna profiler och få fler följare och gillande som en omedelbar effekt av de spelomgångar de spelat. Dessutom finns en integrerad chatfunktion som ska inspirera till livliga diskussioner i anslutning till spelutmaningarna.

Spel har varit en del av Rivers DNA sedan mer än ett decennium. Det känns fantastiskt roligt att mitt team på ISBIT GAMES nu kan lansera sitt första helt egna spel på konsumentmarknaden, säger Markus Koos, grundare och CEO på ISBIT GAMES.

Clashtag kan kostnadsfritt laddas ner redan nu i Sverige, Norge, Danmark och Finland via https://itunes.apple.com/app/clashtag/id963176867 (App Store) och https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kochmedia.clashtag (Google Play). Världsreleasen för båda plattformarna är planerad till sensommaren 2015. Ytterligare information finns på Clashtags officiella hemsida www.clashtagapp.com liksom på Instagramkontot www.instagram.com/clashtagapp (@clashtagapp) och motsvarande Facebook fan page www.facebook.com/clashtagapp och på twitter https://twitter.com/clashtagapp. För att spela Clashtag krävs ett fritt Instagramkonto.

ISBIT GAMES och Deep Silver FISHLABS

Som tidigare kommunicerats ingick ISBIT GAMES och Deep Silver FISHLABS ett samarbetsavtal i februari, som innebär att Deep Silver FISHLABS betalar en fast summa till ISBIT GAMES för utvecklingen av spelen samt att företagen därefter delar på intäkterna enligt en intäktsdelningsmodell som baseras bl.a. på nedladdningar, App-köp och reklam.

Om ISBIT GAMES

Med sin unika erfarenhet och kunskap av såväl spel och spelbranschen som av kommunikation, kan ISBIT GAMES erbjuda unika lösningar för företag som förstår att spel är ett kraftfullt kommunikationsverktyg. ISBIT GAMES levererar även konsulttjänster som UX eller spelportning till den kraftigt växande spelbranschen samt utvecklar egna spel. I januari i år lanserade ISBIT GAMES spelet First Person Lover för Björn Borg tillsammans med Garbergs. Spelet fick snabbt en explosiv utveckling och PewDiePie utnämnde spelet till ”the most fabulous game in the Universe”. ISBIT GAMES ägs till 75 % av Intellectas dotterbolag River och till 25 % av Markus Koos via bolag. www.isbitgames.com

Om Deep Silver FISHLABS

Deep Silver FISHLABS är Koch Media’s mobila spelstudio under varumärket Deep Silver. Med mer än 10 års erfarenhet av utveckling och publicering av 3D-spel för smartphones och surfplattor har den Hamburg-baserade spelstudion studio lett utvecklingen av ett av de mest spännande och snabbast växande segmenten inom underhållningsbranschen under det senaste decenniet.

Över åren har Deep Silver FISHLABS med sina 80 medarbetare byggt upp en prisvinnande och kritikerrosad portfölj av egna IPs som Galaxy on Fire - Alliances and Galaxy on Fire 2 HD liksom bästsäljande spelvarumärken som Sports Car Challenge för Volkswagen Group China. Titlarna är tillgängliga för ett brett spektrum av plattformar inklusive iOS, Android och BB10. Deep Silver FISHLABS’ spel har sammantaget genererat mer än 120+ MM nedladdningar till dags dato. www.dsfishlabs.com

Markus Koos, VD ISBIT GAMES, +46 (0)70-581 57 19, markus.koos@isbitgames.com

Freyja Melhorn, Swordfish PR, +49 (0)89 961 6084-12, freyja@swordfish-pr.de

Yann Blandy, VD och koncernchef, Intellecta AB, +46 70-716 1731, yann.blandy@intellecta.se

Lotta Boman, Informations-och kommunikationschef, Intellecta AB, + 46 70-735 0702 lotta.boman@intellecta.se

Intellecta-koncernen omfattar de ledande konsultbolagen Bysted AB, FFW, Hilanders Advertising AB, Intellecta Corporate AB, ISBIT GAMES AB, Rewir AB, River Cresco AB, Tomorrow (Shanghai) Ltd, Unreel AB och Wow Events AB. Koncernen har ca 550 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, Brasilien, USA, Vietnam och Kina. Intellecta AB (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Citat

Markus Koos, grundare och CEO på ISBIT GAMES.