Penser Access: Rolling Optics - Ökad försäljning i Q3

Rolling Optics försäljning i Q3 blev 7,2 mkr, vilket var bättre än vår förväntan om 5,0 mkr och innebar hela 259% tillväxt yoy. Kvartalssiffrorna kan dock vara slagiga beroende på när ordrar kommer in, varför informationsvärdet i ett enskilt kvartal är begränsat. För perioden januari-september 2020 blev tillväxten goda +118% yoy. Försäljningstillväxten var i sin helhet driven av affärsområdet Brand Security.

Bolaget har haft en nyhetsintensiv sommar och höst och rapporten innehöll inget som inte var tidigare känt på den fronten. Rörelsekostnaderna var något högre än vad vi räknat med (9,6 mkr vs 7,2 mkr), vilket delvis förklaras av den högre försäljningen men också av engångskostnader på 2,5 mkr hänförligt till uppsägning av ICTA:s tidigare CFO samt en mindre kundförlust. EBITDA blev -3,8 mkr vs väntade -5,3.

Vi justerar upp våra prognoser för 2020 med anledning av det bättre utfallet i Q3, men behåller estimaten oförändrade i övrigt. Motiverat värde per aktie kvarstår på 3,50-3,60 kr och vi bedömer fortsatt risken som Hög.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/ro_20201105.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se