Rapport från Intellectas årsstämma den 12 maj 2008.

Stämman, som leddes av styrelsens ordförande Björn Bjurman, beslöt att:

• fastställa årsredovisningen för 2007.
• fastställa att utdelning för 2007 lämnas med 4,00 kronor per aktie samt att avstämningsdagen för utdelningen är den 15 maj 2008. Utbetalningen av utdelningen beräknas ske från VPC den 20 maj 2008.
• bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2007.
• enligt förslaget i kallelsen, för verksamhetsåret 2008 bevilja styrelsen arvode om totalt 700 000 kronor. För arbete i valberedningen, revisionsutskottet och ersättningsutskottet beviljades arvode om 15 000 kronor per ledamot. Styrelsearvodet fördelas inom styrelsen såsom angivits i kallelsen. Arvode till anställd styrelseledamot ska inte utgå.
• följa valberedningens förslag och utse till styrelseledamöter:

Claes Dinkelspiel (omval)
Lars Fredrikson (omval)
Mats Lönnqvist (omval)
Richard Ohlson (omval)
Thord Wilkne (omval)
och Bodil Eriksson (nyval)

Styrelsen omfattar därmed sex stämmovalda styrelseledamöter jämfört med sju tidigare år. Björn Bjurman och Eva Gidlöf hade avböjt omval. Vid efterföljande konstituerande sammanträde beslutade styrelsen att utse Mats Lönnqvist till styrelseordförande.

• omvälja Magnus Brändström och Sten Håkansson från PriceWaterhouseCoopers AB som revisor respektive suppleant t o m årsstämman 2012. Bolaget för närvarande har två revisorer och två revisorssuppleanter.
• till ledamöter i valberedningen utse:

Leif Lindberg (omval)
Anders Danielsson (omval)
Richard Ohlson (omval)
Sam Rotstein (omval)

Leif Lindberg utsågs till ordförande i valberedningen.

• godkänna styrelsens i kallelsen lämnade förslag till ersättningar till ledande befattningshavare.
• bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission av aktier av serie B i samband med företagsförvärv. Nyemission får ske av högst tio procent av det vid tillfället för beslutet antal utestående aktier av serie B i bolaget, dock sammanlagt högst 425 820 aktier av serie B, varigenom aktiekapitalet kan komma att öka högst med 638 730 kronor. Ett fullt utnyttjande av bemyndigandet innebär en utspädningseffekt av aktiekapitalet med ca 10 procent och en utspädning av antalet röster med ca 6,5 procent. Nyemission får ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och betalning för emitterade värdepapper kan ske antingen kontant eller genom apport, kvittning eller eljest med villkor. Bemyndigandet får utnyttjas intill nästa årsstämma.
• bemyndiga styrelsen att fatta beslut om förvärv av egna aktier av serie B i syfte att användas som betalningsmedel vid företagsförvärv. Bolaget får, vid ett eller flera tillfällen, förvärva högst så många aktier att bolaget efter förvärvet innehar 10 procent av bolagets samtliga aktier. Förvärv får ske till ett pris per aktie motsvarande aktiens börskurs vid tidpunkten för förvärvet. Bemyndigandet får utnyttjas intill nästa årsstämma.
• bemyndiga styrelsen att fatta beslut om att överlåta egna aktier av serie B i samband med företagsförvärv.
Överlåtelse får ske vid ett eller flera tillfällen utan företrädesrätt för Bolagets aktieägare. Betalning för aktierna kan ske antingen genom apport, kvittning eller eljest med villkor. Bolaget får endast överlåta så många aktier som bolaget har rätt att förvärva enligt bemyndigande för styrelsen att förvärva egna aktier lämnat av årsstämman 2008. Bemyndigandet får heller inte utnyttjas i kombination med ett till styrelsen lämnat bemyndigande avseende nyemission så att styrelsen i bolaget överlåter samt nyemitterar mer än 10 procent av det, det vid var tid, totala antalet utestående aktier i bolaget. Bemyndigandet får utnyttjas intill nästa årsstämma.

Protokoll från stämman kommer att finnas tillgängligt på bolagets hemsida så snart det föreligger i justerat skick. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Intellecta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad.