Rolling Optics första order inom High Security

Rolling Optics (RO) samarbetspartner Oberthur Fiduciaire (OF) beställer mikro-optiskt material för konvertering till säkerhetstråd och integration i cirkulerande papperssedlar i två olika valörer.

Sedan juni 2023 har RO en exklusiv avtalsrelation med OF när det gäller utveckling, konvertering och distribution av mikrooptiska säkerhetskomponenter för papperssedlar. I oktober 2023 lanserade OF produkten Anima, en säkerhetstråd för integration i papperssedlar baserad på mikrooptiskt material tillverkat och levererat av RO. Det mikrooptiska materialet konverteras till säkerhetstråd av OF och integreras sedan i sedelpapperet vid själva papperstillverkningen. I den färdiga sedeln framträder Anima som ett band av små fönster med avancerade rörelseeffekter där motiv och färger är designade specifikt för kunden.

Ordern är via vår kund OF, kopplad till en valuta i omlopp, i ett av sekretesskäl icke namngivet land. Produktion och leverans av ordern till OF beräknas ske under Q2, 2024. Även om värdet på just denna order inte är av avgörande betydelse för RO:s årsomsättning så är denna nyhet av stor strategisk betydelse eftersom det är den första sedelreferensen som kan kopplas till High Security och cirkulerande valuta. "Det är uppmuntrande att se att vi redan mindre än ett halvår efter produktlanseringen av Anima tillsammans med OF kan tillkännage vår första order på produkten. Det visar att det finns ett uppdämt behov på marknaden av nya säkerhetslösningar i allmänhet och mikrooptiska säkerhetslösningar i synnerhet, vilket RO:s teknik kan tillgodose”, säger RO:s vd Jean-Michel Guichot.

OF är en fransk privatägd och helt vertikalt integrerad aktör på sedelmarknaden, som tillverkar egna säkerhetskomponenter (t.ex. säkerhetstrådar) och sedelsubstrat i form av sedelpapper. OF är också ett av få utvalda privatägda företag i världen som trycker sedlar och säljer den färdiga produkten direkt till centralbanker.

François-Charles Oberthur SAS, moderbolag till OF, är majoritetsägare i RO sedan februari 2023 och äger cirka 72 % av aktierna i Rolling Optics Holding AB.

Jean-Michel Guichot, verkställande direktör, +33 6 09 92 44 49, jm.guichot@rollingoptics.com

Denna information är sådan information som Rolling Optics Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 april 2024 kl.08:30 CEST

Om Rolling Optics

Med rötterna i forskning vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet i Sverige utvecklar, designar, producerar och säljer Rolling Optics produkter inom visuell autentisering. Genom att ha utvecklat världens mest högupplösta tryckteknologi har bolaget möjliggjort tillverkning av mikrooptiska bilder med oslagbart realistiska rörelse- och 3D-effekter. Rolling Optics erbjuder mikrooptiska säkerhetslösningar inom två affärsområden; High Security där Rolling Optics mikroteknik integreras i dokument som utfärdas av banker och myndigheter, såsom sedlar, pass och ID-kort; och Brand Protection, för företag som vill stärka och skydda sina varumärken mot förfalskning och garantera äkthet genom att använda Rolling Optics mikrooptiska material i eller på sina förpackningar och produkter. Besök gärna www.rollingoptics.com.

Rolling Optics Holding ABs aktie är upptagen till handel på Nasdaq First North Growth Market under kortnamn RO.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).