Skiljedom mellan Fase S.r.l. och Rolling Optics

Den 4 april 2023 sade Rolling Optics upp två exklusiva avtal som hade ingåtts den 29 april 2022 med det italienska bolaget Fase S.r.l. (”Fase”) rörande utveckling och distribution av mikrooptiska säkerhetslösningar. Den 30 juni 2023 påkallade Fase skiljeförfarande mot Rolling Optics under påstående att Rolling Optics uppsägning varit obefogad. Fase begärde bland annat att det skulle fastställas att avtalen fortsatt var giltiga samt krävde skadestånd med anledning av den påstått obefogade uppsägningen. Skiljeförfarandet resulterade i en skiljedom den 16 maj 2024.

I skiljedomen den 16 maj 2024 ogillades Fases begäran om återställande av avtalen. Detta innebär att avtalen mellan Rolling Optics och Fase de facto har upphört genom Rolling Optics uppsägning. Rolling Optics uppsägning ansågs dock vara obefogad och Rolling Optics är skyldigt att ersätta Fase för den direkta och indirekta skada som Fase har lidit till följd av Rolling Optics uppsägning. Alla Fases övriga yrkanden ogillades. Frågan om Fase har lidit en ersättningsgill skada prövades inte i skiljeförfarandet.

Jean-Michel Guichot, verkställande direktör, +33 6 09 92 44 49,

jm.guichot@rollingoptics.com

Denna information är sådan information som Rolling Optics Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 maj 2024 kl. 07.30 CEST

Om Rolling Optics

Med rötterna i forskning vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet i Sverige utvecklar, designar, producerar och säljer Rolling Optics produkter inom visuell autentisering. Genom att ha utvecklat världens mest högupplösta tryckteknologi har bolaget möjliggjort tillverkning av mikrooptiska bilder med oslagbart realistiska rörelse- och 3D-effekter. Rolling Optics erbjuder mikrooptiska säkerhetslösningar inom två affärsområden; High Security där Rolling Optics mikroteknik integreras i dokument som utfärdas av banker och myndigheter, såsom sedlar, pass och ID-kort; och Brand Protection, för företag som vill stärka och skydda sina varumärken mot förfalskning och garantera äkthet genom att använda Rolling Optics mikrooptiska material i eller på sina förpackningar och produkter. Besök gärna www.rollingoptics.com

Rolling Optics Holding AB:s aktie är upptagen till handel på Nasdaq First North Growth Market under kortnamn RO.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).