RUNE INGVARSSON FÖRESLÅS SOM ORDFÖRANDE I ROTTNEROS

Valberedningen i Rottneros föreslår årsstämman den 24 april omval av Per Eiritz, Johan Holm-gren, Kjell Ormegard, Ingrid Westin Wallinder samt att Rune Ingvarsson väljs till ordförande och därmed som efterträdare till Bengt Nordin. Vidare föreslås nyval av Roger Asserståhl.

Valberedningen består av Olle Grundberg, Nemus Holding AB, Torgny Prior, Prior & Nilsson och styrelseordföranden Bengt Nordin.

Rune Ingvarsson, som valdes in i Rottneros styrelse vid stämman 2007 är verksam som konsult inom skogsindustrin. Han har tidigare haft ledande befattningar inom bl a skogsindustriföretagen Norske Skog, APRIL och Aracruz.

Roger Asserståhl är verksam som fristående konsult med lång erfarenhet från ledande befatt-ningar inom svensk skogsindustri. Förutom att han varit vice koncernchef i AssiDomän har han erfarenheter från olika operativa linjebefattningar inom bl a skog, träförädling, inköp och distribu-tion. Han har lång erfarenhet som styrelseledamot och styrelseordförande. För närvarande är han ledamot i bl a Bergvik Skog AB, Södra Timber AB och Invision Media Group.

Valberedningens övriga förslag presenteras i kallelsen till årsstämman och på bolagets webb-plats, www.rottneros.com.

Ytterligare information: Valberedningens ordförande, Olle Grundberg 0706 54 44 20

Rottneros är en av världens ledande oberoende producenter av avsalumassa. Koncernen består av moderbolaget Rottneros AB, börsnoterat på OMX Nordiska Börs i Stockholm, med dotterbola-gen Rottneros Bruk AB, Rockhammars Bruk AB, Utansjö Bruk AB och Vallviks Bruk AB i Sverige samt Rottneros Miranda, S.A. i Spanien verksamma inom produktion och försäljning av avsalu-massa. I koncernen ingår även råvaruanskaffningsbolagen Rottneros Baltic SIA i Lettland och Rottneros Madeiras i Portugal samt försäljningsbolaget Rottneros S.A. i Belgien. Koncernen har även ett nytt affärsområde, Rottneros Packaging, som producerar förpackningar av pappersmas-sa för livsmedel. Koncernen har ca 720 anställda och omsätter ca 2,9 miljarder kronor.