Finansdirektör Christian Luiga lämnar Saab

Saabs finansdirektör och vice vd Christian Luiga har beslutat att lämna Saab för att gå vidare till ett globalt bolag i en annan bransch.

- Christian har gjort ett mycket bra arbete under sina år på Saab. Han är en inspirerande ledare och stark finansdirektör. Jag vill tacka honom för allt det han bidragit med till företaget och önskar honom lycka till i sin nya roll, säger Saabs vd och koncernchef Micael Johansson.

- Jag har trivts mycket bra på Saab som är ett fantastiskt bolag med utmärkta framtida möjligheter. Jag kommer att sakna alla kollegor som jag har lärt känna under de här åren och ser fram emot att fortsätta följa bolagets framgångar, säger Christian Luiga, vice vd och finansdirektör på Saab.

Christian har en uppsägningstid på sex månader och kommer att arbeta kvar på Saab senast till 3 oktober för att säkerställa en smidig övergång till efterträdaren.

Rekryteringsprocessen för att tillsätta en efterträdare pågår.

Mattias Rådström
Presschef
mattias.radstrom@saabgroup.com

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.

Informationen är sådan som Saab AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 april 2024 kl. 07.45 CET.