Kölläggning för det första polska signalspaningsfartyget

Idag genomfördes kölläggningsceremonin för det första av två nya polska signalspaningsfartyg. Vid ceremonin, som ägde rum vid varvet Remontowa Shipbuilding S.A. i Gdansk, deltog representanter från Saab, det polska försvarsdepartementets upphandlingsmyndighet Armament Agency och polska marinen, Remontowa Holding samt inbjudna gäster.

Den 25 november 2022 tilldelades Saab kontraktet att designa och ansvara för produktion, inklusive integration av avancerade ledningssystem, av Polens två nya signalspaningsfartyg. Remontowa Shipbuilding SA utsågs till underleverantör för att bygga fartygen i Polen.

Ett signalspaningsfartyg används för att samla in underrättelseinformation i den marina miljön.

- Marinens underrättelsefartygssystem är avancerade plattformar som måste vara mycket tillförlitliga och tillgängliga. Kölläggningsceremonin idag är en viktig milstolpe i skeppsbyggnadsprocessen och vi uppskattar samarbetet med vår polska kund Armament Agency, den polska marinen och vår samarbetspartner i detta projekt Remontowa Holding, säger Mats Wicksell chef för Saabs affärsområde Kockums.

Stålskärningsceremonin för det första fartyget ägde rum den 27 april 2023.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 19 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.