Det går bra för Sparbanksgruppen: Resultatet ökade till 52,7 miljoner euro.

Meddelande om Sparbanksgruppens halvårsrapport 1.1–30.6.2023

Sparbanksgruppens kontinuerliga verksamheternas resultat ökade till 52,7 miljoner euro. Gruppens kundverksamhet utvecklades utmärkt, eftersom räntenettot ökade med 53,2 procent och resultatet från försäkringstjänster ökade betydligt. Fonderna visade också tillväxt. Sparbanksgruppen inleder slutet av året starkt, gruppens solvens är en av de bästa bland inlåningsbankerna i Finland.

Sparbanksgruppen uppnådde ett bra resultat under första halvåret 2023. Gruppens resultat före skatter var 67,5 miljoner euro (-3,5 miljoner euro under jämförelseperioden 1.1.2022–30.6.2022). Periodens resultat var 52,7 (-4,5) miljoner euro.

”Det går verkligt bra för oss. Vi ökade vår marknadsandel inom både bostadslån och fondprodukter. Samtidigt stärktes vår solvens ytterligare. I en utmanande världssituation betonas vikten av nära samarbete med kunderna och verksamhetsmiljön, och det har alltid varit vår styrka. Vi tror att helårsresultatet kommer att bli bra”, kommenterar Karri Alameri, VD för Sparbanksförbundet.

Sparbanksgruppens kundverksamhet fortsatte sin starka tillväxt i början av året. Räntenettot ökade med 53,2 procent tack vare höjningen av den allmänna räntenivån, som uppgick till 118,6 (77,5) miljoner euro. Ränteintäkterna ökade till 199,6 (85,5) miljoner euro.

Trots den svåra marknadssituationen lyfte Sparbankernas privatkunder mer bostadslån under första halvåret än den allmänna marknadsutvecklingen med 2,3 procent.

Samtidigt steg gruppens resultat för försäkringstjänsten till 8,6 (-18,0) miljoner euro. Premieinkomsten ökade till 39,8 (28,9) miljoner euro. Däremot låg nettoprovisionsintäkterna fortfarande under jämförelseperioden.

Sparbanksgruppens intäkter från affärsverksamheten ökade med 51,9 procent till 185,7 (122,3) miljoner euro. Intäkterna ökade tack vare det ökade räntenettot från jämförelseperioden. Lundo Sparbank lämnade Sparbanksgruppen den 28 februari 2023. Resultatet för rapportperioden och jämförelseperioden inkluderar inte Lundo Sparbank.

Sparbanksgruppens soliditet på en mycket stark nivå

Sparbanksgruppens kärnprimärkapital CET1 är starkast bland finländska inlåningsbanker, med 19,0 procent, vilket överstiger den miniminivå som krävs enligt regleringen.

"Tack vare vår soliditet kan vi fortsätta att vara en pålitlig, solvent och lokal partner till våra kunder över hela Finland", sammanfattar Alameri.

Soliditeten stärktes av räkenskapsperiodens resultat och ökningen av värdet på posterna i placeringsportföljen värderade via totalresultat, samt av den måttliga tillväxten i kreditstocken.

Fondbolagets marknadsandel ökade igen

Fonder som förvaltas av Sparbanksgruppen utvecklades väl i början av året. Sp-Fondbolagets marknadsandel bland inhemska fondbolag ökade med 0,2 procentenheter och uppgick till 3,1 procent i slutet av rapportperioden. Mätt i antalet andelsägare är Sp-Fondbolag Finlands fjärde största fondbolag.

Verksamheten inom kapitalförvaltningstjänster påverkades av osäkerheter på placeringsmarknaderna och ränteutvecklingen. Trots detta var nettoteckningarna i Sp-Fondbolagets placeringsfonder positiva med 150 miljoner euro (193,6). Det fondkapital som Sp-Fondbolag förvaltar ökade med 6,7 procent och uppgick till 4,4 miljarder euro i slutet av perioden (4,2, 31.12.2022).

Ansvarsfullhet från ord till handling

I början av året fortsatte Sparbanksgruppen att integrera ansvarsfullhet i sin affärsverksamhet och utveckla dialogen. Under våren utredde gruppen sina intressentgruppers hållbarhetsförväntningar och hur väsentliga effekterna av dess verksamhet är.

”Baserat på förväntningar genomförde vi bland annat ett energilån som främjar energieffektivitet och användning av förnybar energi för privatkunder, där lånets räntemarginal var noll”, säger Alameri.

Ansvarsfullhet är en viktig del av vår över 200-åriga sparbanksfilosofi och gruppens strategi. Under våren anslöt sig Sparbanksgruppen till företagsnätverket för världens största initiativ för ansvarsfullt företagande, FN:s Global Compact.

Person- och företagskundernas kundnöjdhet fortsatte på en utmärkt nivå som vanligt

Kundnöjdheten hos Sparbankernas privatkunder var utmärkt i början av 2023. Kundförhandlingens rekommendationsindex (NPS) var i genomsnitt 85,1. Även kundnöjdhet bland gruppens företagskunder låg på en god nivå i början av året.

"Kundnöjdhet är ett viktigt mått på framgång för oss. Vårt mål är den bästa kombinationen av digital och personlig kundservice i Finland ”, kommenterar Alameri.

Tillväxten inom företagsfinansiering har varit kontrollerad trots den utmanande marknadssituationen. Den stöds bland annat av Finnveras och Europeiska investeringsfondens garantiprogram samt Sparbanksgruppens produktlanseringar, såsom Kassavakten som är specifikt avsedd för anskaffning av insättningar.

Resultatet för resten av året blir bra

Utsikterna för resten av året överskuggas fortfarande av den globala politiska och ekonomiska situationen, liksom den åtstramande inhemska lånemarginalkonkurrensen och höjningen av inlåningsräntorna. Dessutom kan företagens osäkerhet och konsumenternas förtroende påverka efterfrågan. Trots detta siktar Sparbanksgruppen på ett positivt slut på året.

"Tillväxten inom vår affärsverksamhet bygger på en målmedveten satsning på att främja våra kunders ekonomiska situation och en djup förståelse för vår verksamhetsmiljö. Därför tror vi att resultatet för hela året kommer att bli bra", kommenterar Alameri.

Mer information:

Karri Alameri,
Verkställande direktör, Sparbanksförbundet
+358 45 656 5250 karri.alameri@saastopankki.fi

Ville Mikkola
Ekonomidirektör, Sparbanksförbundet
+ 358 40 820 6950 ville.mikkola@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar