En mobil sparbankir möter sina kunder flexibelt, oavsett var de befinner sig

Sparbanksgruppen och Fujitsu Finland har slutfört ett gemensamt projekt som gör det enkelt för hela Sparbanksgruppens anställda att arbeta informationssäkert oavsett tid och plats.

Sparbanksgruppens medarbetare har fått tillgång till en helt förnyad arbetsstationsmiljö som också stöder mobilt arbete. När det är enkelt att arbeta flexibelt och informationssäkert oavsett tid och plats, möjliggörs både en bra kundupplevelse ansikte mot ansikte och smidiga digitala möten.

Den förnyelse som Fujitsu Finland genomförde baserade sig på bästa praxis i branschen. Modern teknik och utrustningshantering integrerades i helheten. Informationssäkerheten är på topp, och hanteringen och övervakningen av sårbarheter har stärkts ytterligare.

På det hela taget var förändringen jämfört med det gamla betydande. Kostnaderna kunde hållas under kontroll under projektet, och nu när tjänsterna kommit igång uppfylls även sparmålet. Enligt Sparbanksgruppen blir inbesparingarna på årsnivå xx procent jämfört med tidigare år.

Nya arbetsstationer förbättrar arbetstagarnas upplevelse

Projektet avslutades i februari 2024. Nu används nya molnstyrda arbetsstationer i alla Sparbanksgruppens organisationer, i totalt 95 bankfilialer, samt Swift-arbetsstationer i centralbanken. Närstödtjänsterna gäller alla verksamhetsställen.

"Alla projektets affärsmål uppfylldes och Sparbanksgruppens verksamhet effektiviserades genom införandet av den nya arbetsstationsmiljön. Inbesparingarna på årsnivå blir tiotals procent jämfört med tidigare år och informationssäkerheten tog ett stort steg framåt på många olika områden. Nu används modern teknik, särskilt molnhantering och en virtuell arbetsstationsmiljö. I och med allt detta har även arbetstagarnas upplevelse förbättrats och arbetstid har besparats”, säger Pekka Suomalainen, datachef inom Sparbanksgruppen.

Smidigt samarbete

Sparbanksgruppen är nöjd med det välfungerande samarbetet med Fujitsu Finland. Kommunikationen har hela tiden fungerat väl och bådas önskemål har beaktats.

”Det fanns utmaningar på vägen, men de löstes flexibelt i gott samarbete. Vi har delat en anda av samarbete med Fujitsu, och tack vare detta framhävdes långsiktigt samarbete och en målmedveten förmåga att hitta lösningar”, sammanfattar Suomalainen.

Mer information:

Pekka Suomalainen

Informationsdirektör, Sparbanksgruppen

pekka.suomalainen@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.