• Säästöpankkiryhmä/

Lantbrukskrisen ger upphov till stor oro i Sparbanken: ”Nedgången i livsmedelsproduktionen är ett hot mot försörjningsberedskapen i Finland”

Lantbrukets svåra situation hotar försörjningsberedskapen i Finland. Enligt Sparbanken överväger många jordbrukare nu att sluta, vilket skulle ha allvarliga konsekvenser för försörjningstryggheten. Framtiden för den inhemska livsmedelsproduktionen hotas av de ökade produktionskostnaderna, bristen på gödsel och försvårad finansiering, som alla slår hårt mot lantbruket. Att säkerställa finansieringen av gårdarna skulle trygga kontinuiteten i den inhemska livsmedelsproduktionen i hela landet, även under undantagsperioder.

”Försörjningstryggheten i Finland är hotas om den inhemska livsmedelsproduktionen upphör, sammanfattar verksamhetschef på Sparbanksgruppen Kari Suutari kärnfullt.

Det går inte bra för de finländska gårdarna just nu. I och med kriget i Ukraina riskerar kostnaderna för bränsle, foder och gödsel att bli skyhöga, eftersom cirka 80 procent av det kväve och kalium som används i gödsel kommer från Ryssland och Ukraina.

Många jordbrukare funderar kanske nu på att sluta. I detta fall skulle allt färre finska gårdar bära ansvaret för hela Finlands tillgång till livsmedel.

”Det är emellertid viktigt för Finland att vi har ett levande jordbruk och produktion av råvaror för livsmedel i hela landet, och att vi inte glömmer östra och norra Finland”, betonar Suutari.

”I undantagssituationer fungerar marknaden inte normalt, vilket kan göra det svårt att importera livsmedel från utlandet. Coronan lärde oss att vi behöver decentraliserade kedjor. Finland måste upprätthålla en stark självförsörjning inom livsmedelsproduktionen”, säger Suutari.

Sparbanken efterlyser: Statsgarantier skulle säkerställa att livsmedelsproduktionen upprätthålls i hela Finland

Att säkra finansieringen av lantbruksföretagen skulle säkerställa kontinuiteten i den inhemska livsmedelsproduktionen i Finland. Särskilt i norra och östra Finland har statsgaranterade lån en kritisk inverkan på verksamhetens kontinuitet.

”Statsborgen för lån är viktigt, eftersom bankerna då kan göra sin egen andel, bevilja lån till gårdar”, tillägger Suutari.

Att trygga finansieringen är en enskild åtgärd med vilken vi fortsättningsvis kommer att ha inhemsk mat på bordet och i butikerna.

”Finland är på väg att vakna: det är nödvändigt att upprätthålla en egen livsmedelsproduktion över tid, även om frestelsen att ge upp den till exempel av kostnadsskäl är lockande i goda tider. Vi kan inte bli av med vårt beroende av råvaror, men en önskan om självförsörjning ökar hela tiden. Människor tittar närmare på om en produkt producerats och tillverkats i Finland. Varför göra produkten någon annanstans, när vissa saker skulle vara bra att göra här”, funderar Suutari.

”Producentpriset upp” – så här uppfattar konsumenterna prisökningar

Enligt Henna Mikkonen, chefsekonom på Sparbanksgruppen, håller en attitydförändring på att ske: till exempel gör den nuvarande oljeprisökningen inte konsumenterna lika nervösa, eftersom de förstår vad den beror på.  I detta sammanhang kunde konsumenterna kanske också ha större förståelse för de stigande livsmedelspriserna.

”Många konsumenter kunde kanske vara villiga att betala mer för maten om särskilt en finländsk producent gynnas av prisökningen”, konstaterar Mikkonen.

Om producenterna hade större inkomster kunde de hålla gårdarna igång. Om producentpriset inte stiger kommer många att ge upp.

Så här kan du stödja inhemsk försörjningsberedskap och livsmedelsproduktion:

1. Köp inhemskt

Köp främst livsmedel som tillverkats i Finland och som tillverkats av finländska råvaror. Men var uppmärksam! Alla produkter som låter finländska är inte finländska.

2. Läs etiketterna och stämplarna noga

Kontrollera produktens märkningar, såsom råvarans ursprung och om livsmedlet har producerats i Finland. Gott från Finland-märket visar att råvaran som det förpackade livsmedlet tillverkats av är finskt och att arbetet utförs i Finland. Kött, fisk, ägg och mjölk i de Gott från Finland-märkta produkterna är alltid 100 % finländska. En FI-märkt köttbesiktningsstämpel visar att fabriken ligger i Finland, men råvaran kan också komma från andra håll. Nyckelflaggan berättar däremot främst om det arbete som utförs i Finland.

3. Förstå orsakerna till prisökningen

Vid undantagstillstånd kan priserna stiga. Det är bra att förstå hur den globala situationen påverkar priserna i Finland och att se till att stödja finländska producenter och företagare genom sitt inköpsbeteende.

Mer information:

Kari Suutari
Sparbanksgruppen, affärsverksamhetsdirektör/företagskunder,
044 207 1905, kari.suutari@saastopankki.fi

Henna Mikkonen
Chefsekonom vid Sparbanksgruppen
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring. Nästan 10 procent av alla små företag i Finland är kunder hos Sparbanken.