Sparbankscentralen, en del av Sparbanksgruppen, planerar att omorganisera sin verksamhet

Sparbankscentralen inleder förändringsförhandlingar som rör cirka 470 anställda i Sparbanksförbundet anl, Sparbankstjänster Ab, Sparbankernas Centralbank Finland Abp, Sp-Fondbolag Ab och Sb-Livförsäkring Ab. Det finns planer på att förenkla organisationsstrukturen samt klargöra arbets- och ansvarsfördelningen.

”Vi har målmedvetet främjat vår grupps strategi genom att harmonisera processer, sammanföra funktioner och höja automationsnivån. Detta möjliggör en effektivare verksamhet inom organisationen. Vi investerar kraftigt i digitalisering och särskilt i anskaffning av ny kompetens relaterad till digitalisering. Vi kommer gradvis att skapa nya uppgifter för att möta behovet av ny kompetens inom digital bankverksamhet”, säger Tomi Närhinen, VD för Sparbanksgruppen.

När de planerade åtgärderna är genomförda beräknas de leda till upphörande av högst 45 tjänster. Dessutom kan vissa uppgifter förändras väsentligt. Strävan är att eventuella uppsägningar kommer att begränsas genom att placera personal till nya uppgifter och roller. Den slutliga påverkan på personalen kommer att bekräftas efter förhandlingarna.

Ytterligare information:

Tomi Närhinen,
Sparbanksgruppen, verkställande direktör
tomi.narhinen@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.