Sparbanksgruppen: Företagarna upplever att regeringen och bankerna bättre uppskattar företagande

I Sparbarometern 2023 framgick det att bankernas och regeringens uppskattning av företagande har ökat jämfört med året innan. En annan betydande förändring i undersökningsresultaten var att en klart större del av företagarna än tidigare tror att företagets verksamhet kommer att utvecklas i en bättre riktning under de kommande två åren.

Sparbanksgruppen genomför årligen Sparbarometern för att mäta finländarnas sparvanor och attityder till sparande. I företagarnas svar syntes en tydlig förändring i hur företagarna upplever att den nuvarande finska regeringen och bankerna uppskattar företagande. Andelen som upplever att de får mycket eller ganska mycket uppskattning hade stigit med 9 procentenheter för bankernas del och med hela 21 procentenheter för regeringens del.

”Undersökningsresultaten är utan tvekan relaterade till regeringsprogrammet, som bland annat har försökt underlätta företagande genom att minska reglering och administrativa bördor, samt regeringens löfte om att hålla samfundsskatten på en konkurrenskraftig nivå. Vad bankerna beträffar var det naturligtvis glädjande att höra att uppskattningen ökat. Det torde åtminstone delvis anknyta till våra och andra bankgruppers satsningar på företagskundsverksamheten och till vår genuina vilja att hjälpa företagen att fatta så bra beslut som möjligt i sin egen affärsverksamhet”, säger Manu Kauppila, affärsverksamhetsdirektör för Sparbanksgruppens företagskundsverksamhet.

Företagarnas tro på framtiden har ökat

Även om företagens konkurser har börjat öka på sistone, har företagarna ändå framtidstro. En klar majoritet (57 %) av de företagskunder som svarade på undersökningen tror att deras affärsverksamhet kommer att utvecklas något bättre eller klart bättre under de närmaste två åren. Detta är en betydande ökning jämfört med ett år sedan, då 37 % av respondenterna trodde på en bättre utveckling. Endast 11 % av respondenterna tror på en försämrad utveckling, medan siffran för ett år sedan var 15 %.

”Företagarnas optimism syns också i att företagens vilja att förnya sig ökar. Andelen företagare som kontinuerligt förnyar affärsverksamheten och som årligen gör en liten förnyelse ökade i enkäten med fem procentenheter från året innan.  Den ökade reformviljan är ett mycket positivt tecken och är bra inte bara för företagen själva utan också för Finlands samhällsekonomi och tillväxtutsikter på längre sikt”, säger Henna Mikkonen, chefsekonom för Sparbanksgruppen.

Det är dock värt att notera att andelen företagare som bedömer att företagets verksamhet kommer att upphöra helt och hållet under det kommande året (5 %) inte har förändrats jämfört med året innan, men antalet har ökat något jämfört med siffrorna före pandemin.

Den egna ekonomin är mer planmässig bland företagare än hos den övriga befolkningen

Undersökningen visade att företagarna (54 %) är betydligt mer benägna att börja spara eller placera jämfört med hela befolkningen (40 %). Utifrån svaren är företagare något mer långsiktiga vid planeringen av sin ekonomi än den övriga befolkningen. Av företagarna uppger 22 % att de planerar sin ekonomi på över två års sikt, av de övriga respondenterna planerar 18 % sin ekonomi inom detta tidsperspektiv.

”Företagarnas intresse för att spara var ingen överraskning, eftersom det också syns i vår egen verksamhet och i siffrorna för affärsverksamheten. Till exempel mikroföretagare är ivriga fondsparare och dessutom har en betydande del av kunderna i vår kapitalförvaltningstjänst Sparbanken Privatbanken företagarbakgrund. För Sparbanksgruppen hör främjande av sparandet till våra kärnuppdrag och vi vill också för egen del säkerställa att företagen kan öka sina besparingar också i dessa ekonomiskt osäkra tider”, summerar Kauppila.

Sparbarometern: År 2023 var cirka 10 % av respondenterna i Sparbanksgruppens årliga Sparbarometer (N=1375) företagare. En tredjedel av dessa är företagare inom servicesektorn, resten fördelas jämnt på andra branscher. I undersökningen ställdes frågor om företagarnas erfarenheter som gällde uppskattning av företagande, företagarnas lycka, investeringsvilja och planering av den egna ekonomin.

Mer information:

Manu Kauppila
affärsverksamhetsdirektör, företagskunder
050 571 0936, manu.kauppila@saastopankki.fi

Henna Mikkonen
chefsekonom
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.